علما-اگر-طالبان-آتش‌بس-نکنند،-قیام-می‌کنیم

مجمع علمای ۳۴ ولایت و شورای علمای کابل هشدار دادند که اگر طالبان به آتش‌بس فوری و ختم جنگ تن ندهند، علمای کشور علیه این گروه اقدام خواهند کرد.

به گزارش افغان نیوز؛ مولوی حبیب الله حسام، رییس مجمع علمای ۳۴ ولایت کشور، امروز( دوشنبه، ۲۸ سرطان) در نشست خبری گفت که پیامد تداوم جنگ طالبان افزایش فقر، بیکاری، ویرانی کشور و وابستگی بوده و این گروه باید هر چه زودتر به صلح تن دهد. 

آقای حسام خطاب به طالبان گفت: به لشکر نیابتی کشورهای بیرونی مغرور نباشید؛ زیرا هر قدر به جنگ تاکید کنید به همان پیمانه وابسته به قدرت خارجی خواهید شد.

رییس مجمع علمای ۳۴ ولایت تصریح کرد که نظامیان و علمای پاکستان در جنگ افغانستان مداخله کرده و به تجهیز نظامی نیروهای نیابتی شان در افغانستان فکر می‌کنند. 

به گفته آقای حسام؛ طرف‌های درگیر جنگ با تداوم خشونت می‌خواهند که از خون ریزی مردم افغانستان در میز مذاکره امتیاز کسب کنند. 

عبدالقادر قانت، رییس شورای علمای کابل در این نشست گفت که جنگ کنونی، جنگ میان افغان‌ها است و پس از خروج نظامیان خارجی دیگر هیچ بهانه‌ای برای تداوم خشونت گروه طالبان وجود ندارد. 

آقای قانت افزود که خواست علما و مردم افغانستان از طالبان پایان خشونت‌ها و آتش‌بس فوری است؛ زیرا جنگ کنونی این گروه مبنای شرعی ندارد و نظامیان خارجی کشور را ترک کرده اند. 

رییس شورای علمای کابل تصریح کرد که شورای عالی مصالحه ملی و وزارت دولت در امور‌صلح باید در راستای فرهنگ سازی زندگی مسالمت آمیز تلاش کنند؛ چون طالبان به هیچ ارزش انسانی و بشری پا بند نیستند. 

محمد سرور عمری، رییس دبیر خانه مجمع علمای ۳۴ ولایت گفت که خواست ما از طالبان و حکومت این است که در پروسه صلح و مذاکرات از خود انعطاف نشان دهند؛ زیرا نه امارت طالبانی مقدس است و نه هم جمهوریت کنونی. 

او افزود که دولت نباید از علما گریز نماید بلکه به آنان اعتماد کند؛ چون علما قصد دارد در پروسه صلح و مذاکرات میان طالبان و حکومت به حیث یک طرف سوم میانجی باشند. 

جمالدالدین فایق، عالم دین در این نشست گفت که باید هر چه زودتر آتش‌بس فوری و دایمی تامین و موانع از سر راه مذاکرات صلح برداشته شود و تداوم جنگ از مردم افغانستان قربانی می‌گیرد. او افزود که هیات دولت و طالبان باید در یکی از ولایت های کشور مذاکرات صلح را ادامه دهند. 

این در حالی است که یک هیات به رهبری عبدالله عبدالله سه روز‌پیش برای مذاکره با سران گروه طالبان به قطر رفته بود؛ اما این نشست دیروز خلاف انتظار مردم افغانستان بدون نتیجه به پایان‌رسید.

علما: اگر طالبان آتش‌بس نکنند، قیام می‌کنیم

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد