عمران-خان-برکنار-شد

به دنبال اوج‌گیری تنش‌های سیاسی، کابینه دولت پاکستان، عمران خان؛ نخست‌وزیر این کشور را برکنار کرد.

به گزارش افغان نیوز؛ در اعلامیه‌ای که از سوی شورای وزیران پاکستان، منتشر شده، آمده‌است که عمران خان تا انتخاب نخست‌وزیر جدید، صرفا به عنوان یک مقام اجرایی به کار ادامه خواهد داد.

بربنیاد ماده ۹۴ قانون اساسی پاکستان، رییس جمهور می‌تواند تا انتخاب نخست‌‌وزیر جدید به نخست‌وزیر برکنارشده دستور ادامه کار دهد.

این در حالی است که در پی بحران سیاسی اخیر در پاکستان، عارف علوی؛ رئیس جمهوری آن کشور با درخواست عمران خان برای انحلال پارلمان موافقت کرد و با صدور فرمانی پارلمان پاکستان را منحل کرد.

براساس قانون اساسی پاکستان، پس از انحلال پارلمان توسط رئیس جمهور، یک کمیسیون موقت وظیفه دارد تا انتخابات زودهنگام را طی کمتر از ۹۰ روز برگزار کند.

پارلمان پاکستان روز یک‌شنبه (۱۴ حمل) قرار بود درباره‌ طرح عدم‌ اعتماد به دولت عمران‌ خان رأی‌گیری کند. قاسم خان سوری؛ نایب رییس پارلمان پاکستان اما این طرح را غیرقانونی خوانده رد کرد.

او گفته‌است که حرکتی را که برای «تغییر رژیم» در نظر گرفته شده‌بود رد کرده و «من این موضوع را به همه ملت تبریک می‌گویم.»

نخست‌وزیر پاکستان قرار بود با رأی عدم‌ اعتماد در پارلمان مواجه شود؛ زیرا اپوزیسیون دولت او اعلام کرده‌بود که تعداد آرای لازم برای سرنگونی دولت آقای خان را در اختیار دارد.

فرخ حبیب؛ وزیر اطلاعات و رادیو- تلویزیون پاکستان هم گفته است که عمران خان؛ نخست‌وزیر کشور، کابینه وزیران را منحل کرده‌است.
او در صفحه توییترش نوشته است که «نخست‌وزیر به وظایف خود مطابق ماده ۲۲۴ قانون اساسی ادامه کار خواهد داد، کابینه وزیران منحل شده است».

عمران خان مدعی شده که امریکا توطئه‌ای را برای برکناری او از قدرت ترتیب داده‌ و گفته‌بود که نتیجه را نمی‌پذیرد.

ایالات متحده در گذشته اتهامات مشابه آقای خان را رد کرده‌است. در صورت برکناری عمران خان احتمالا دور دیگری از بی‌ثباتی در این کشور مجهز به سلاح هسته‌ای به وقوع خواهد پیوست.

عمران خان ۶۹ ساله با انتقادهای فزاینده‌ای درباره عملکردش از جمله مدیریت اقتصادی‌ مواجه بود و اکثریت خود را در پارلمان روز چهارشنبه هفته گذشته و با خروج یکی از متحدان اصلی ائتلاف از دست داد.

بر اساس قانون اساسی پاکستان، حزب متبوع نخست‌وزیر باید اکثریت مجلس شورای ملی که ۳۴۲ نماینده دارد را در اختیار داشته باشد.
یک نامزد به اکثریت ۱۷۲ قانون‌گذار یا بیش‌تر نیاز دارد تا به عنوان نخست‌وزیر انتخاب شود.

همین تعداد رای هم برای رای عدم اعتماد به او و کابینه‌اش لازم است.

این در حالی‌ است که عمران خان اخیرا با اعتراض‌های مخالفان خود روبه‌رو گشته بود و برخی از احزاب پاکستانی راه‌پیمایی‌هایی را راه‌اندازی کرده‌بودند. 

حزب‌ مسلم لیگ به رهبری مریم نواز دختر نواز شریف؛ نخست‌وزیر پیشین پاکستان نیز علیه عمران خان اعتراض برپا کرده و تهدید کرده‌بود که او را از پاکستان اخراج خواهد کرد.

عمران خان برکنار شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد