عمران‌خان-طالبان-در-دولت-آینده-افغانستان-شامل-شوند

نخست‌وزیر پاکستان می‌گوید که طالبان نمی‌توانند کل کشور را تصرف کنند، اما برای موفقیت، آنها باید شامل دولت آینده افغانستان باشند.

به گزارش افغان نیوز؛ عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان در یادداشتی در روزنامه «واشنگتن پست» نوشته که اسلام‌آباد حاضر است شریکی برای صلح در افغانستان باشد، اما پایگاه‌های آمریکایی را در کشورش میزبانی نمی‌کند.

وی تاکید کرد که‌اسلام‌آباد به واشنگتن اجازه نخواهد داد تا در خاک پاکستان برای انجام عملیات در افغانستان پایگاه نظامی ایجاد کند. زیرا این تصمیم برای کشورش ویرانی بیشتری را به همراه خواهد داشت.

آقای خان گفت که کشورش از جنگ‌های افغانستان بسیار آسیب دیده و در این مدت بیش از 70 هزار پاکستانی کشته شده‌اند و در حالی که ایالات متحده 20 میلیارد دالر کمک کرده، ضررهای اقتصاد پاکستان از 150 میلیارد دالر فراتر رفته است.

عمران خان نوشت: «اگر قرار باشد پاکستان با ساختن پایگاه‎‌های آمریکایی در خاکش موافقت کند و از آنجا عملیات‌های نظامی در افغانستان انجام شود، گروه‌های تروریستی برای انتقام‌جویی پاکستان را هدف قرار خواهند داد.»

او افزود: «این اقدام تنها منجر به دهه‌ها جنگ داخلی خواهد شد؛ چرا که طالبان نمی‌تواند کل کشور را تصرف کند اما آن‌ها باید برای موفقیت دولت آینده افغانستان شامل آن باشند.»

به گفته وی؛ آمریکا و پاکستان هر دو خواستار توافق سیاسی، ثبات، توسعه اقتصادی و جلوگیری از تبدیل افغانستان به پایگاه امن «تروریستی» هستند و با هرگونه تصرف نظامی افغانستان مخالف اند.

عمران خان در ادامه گفت که اسلام‌آباد در گذشته با انتخاب و حمایت از طرف‌های درگیر جنگ در افغانستان مرتکب اشتباه شده بود اما اکنون از آن درس گرفته و با هر دولتی که اعتماد مردم افغانستان را داشته باشد، کار خواهد کرد.

آقای خان گفت: «تاریخ ثابت کرده که هرگز نمی‌توان افغانستان را از خاج کنترل کرد، اگر آمریکا با قدرتمندترین ماشین نظامی در تاریخ نتوانسته از داخل افغانستان و پس از 20 سال پیروز جنگ شود، چگونه می‌تواند از پایگاه‌هایی در کشور ما پیروز شود؟»

وی افزود: «ما می‌دانیم که تلاش طالبان برای اعلام پیروزی نظامی منجر به کشتار و خونریزی بی‌پایان خواهد شد.»

این درحالی است که محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور، چندی پیش در مصاحبه با روزنامۀ «شپیگل» آلمان، گفت که طالبان از پاکستان حمایت مالی و لوژستیکی به دست می‌آورند و در همان کشور جلب و جذب می‌شوند.

عمران‌خان: طالبان در دولت آینده افغانستان شامل شوند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد