غرس-اصله-نهال-در-راستای-دادخواهی-خون-کودکان

کمیسیون مستقل حقوق بشر با گشایش باغچۀ کودکان قربانی جنگ می‌گوید که این نهاد ۱۲۰ اصله نهال را به یاد ۱۲۰ کودک قربانی جنگ غرس می‌کند.

به گزارش افغان نیوز: کمیسیون مستقل حقوق بشر، باغچۀ کودکان قربانی جنگ را دیروز (یک‌شنبه، سوم حمل) در روبه‌روی ساختمان این اداره افتتاح کرد.

 مسئولان کمیسیون مستقل حقوق بشر با گشایش باغچۀ کودکان قربانی جنگ می‌گویند، همزمان با آغاز فصل بهار و باز شدن درهای گفت‌وگو برای برقراری صلح در کشور، این نهاد 120 اصله نهال را به یاد 120 کودک قربانی جنگ غرس می‌کند.

به گفتۀ مسئولان کمیسیون مستقل حقوق بشر، غرس این نهال‌ها نخستین گام در راستای دادخواهی خون کودکان جنگ در کشور است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر می‌گوید که ادامۀ جنگ در کشور از غیرنظامیان قربانی فراوان گرفته است. به گفتۀ آنان، درسال  1398 خورشیدی، 2 هزار و 738 کودک قربانی منازعات مسلحانه در کشور شده‌اند که از این میان، 460 کودک کشته و 2 هزار و 278 تن دیگر زخم برداشته‌اند.

نعیم‌ نظری، معاون کمیسیون مستقل حقوق بشر می‌گوید که افغانستان یکی از آسیب‌پذیرترین کشورهای جهان برای کودکان شناخته شده است.

به گفتۀ آقای نظری، حقوق بشری کودکان در افغانستان نگران‌کننده است و طرف‌های درگیر منازعه حقوق کودکان را در جریان منازعه رعایت نکرده‌اند.

عبدالصبور، یکی از قربانیان جنگ که در اثر انفجار بمب دو فرزندش را از دست داده است، خواستار کاهش خشونت و ختم جنگ در کشور است.

بر اساس گزارش‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر، در ده سال اخیر – 2009م تا 2019م – نزدیک به 86 هزار و 823 غیرنظامی به شمول زنان و کودکان قربانی حملات انتحاری، شلیک راکت، حملات هوایی و ماین‌های کنار جاده‌یی شده‌اند.

بر بنیاد این گزارش‌ها، تنها در سال 2019 میلادی، 10هزار و 772 غیرنظامی کشته و زخمی شده‌است. 

غرس 120 اصله نهال در راستای دادخواهی خون کودکان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد