غنی-از-مصاحبه-مستقیم-با-سیگار-خودداری-کرده-است

سیگار می‌گوید که اشرف‌غنی، رییس جمهور پیشین درخواست‌های این اداره برای مصاحبه مستقیم را رده و در عوض گفته که توسط وکیل خود به سؤال‌های این دفتر پاسخ می‌دهد.

به گزارش افغان نیوز؛ اداره بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) می‌گوید که اشرف غنی از میان 56 سؤال تنها به 5 سؤال را توسط وکیل خود پاسخ داده‌است.

پس از طرح اتهام دزدی ۱۷۰ میلیون دالری توسط اشرف‌غنی در روز فرار از کابل، تقاضا برای بررسی این مساله از سوی نهادهای بین‌المللی افزایش یافت.

او در پیامی بعد از فرار، آمادگی خود را برای تحقیقات مستقل بین‌المللی در مورد اتهام غارت میلیون‌ها دالر ابراز کرده‌بود.

وکیل رییس جمهور پیشین در پاسخ به سیگار گفته‌است که اشرف‌غنی «عمیقاً به کارنامه و دستاوردهای خود در طول ریاست جمهوری در افغانستان افتخار می‌کند. او وظایف خود را در کمال افتخار و امانت‌داری انجام داد».

سربازرس امریکا در گزارش اولیه خود در ماه جوزا گفته‌بود که اشرف‌غنی هنگام فرار از کابل چیزی کم‌تر از یک میلیون دالر را با خود برد.

به گفته او، پس از فرار آقای غنی، محافظان او حدود ۵ میلیون دالر را میان خود تقسیم کرده‌بودند.

سیگار در گزارش ابتدایی بررسی‌های خود در این مورد نوشته‌بود که مقداری پول از ارگ گرفته شده و در هلی‌کوپترها بارگیری شده‌است اما؛ نظر به شواهد، اشرف‌غنی و اطرافیانش احتمالا با کم‌تر از یک میلیون، یا حتی مبلغی حدود ۵۰۰ هزار دالر از افغانستان خارج شده‌اند.

در نسخه تازه گزارش سیگار به جز اشاره به عدم همکاری اشرف‌غنی با سیگار آمده‌است که سیگار عملا قادر به ردگیری پول‌های سرقت‌شده نبوده اما؛ به تحقیقات خود ادامه می‌دهد.

طبق سه تحقیق بزرگ و جدی موسوم به «رد پول را بگیر» آغاز شده که تمرکز آن بر خروج اموال و دارایی‌ افغانستان از جمله مقام‌های ارشد دولت و وابسته‌های سیاسی آن‌ها در پی سقوط دولت است.

بر اساس این گزارش، نتیجه‌گیری تحقیقات اولیه تایید شده و آمده اگرچه بعید است که آقای غنی و همراهان او میلیون‌ها دالر پول افغانستان را هنگام فرار از کشور با هلیکوپتر با خود برده باشند؛ اما احتمال زیاد وجود دارد که میزان قابل توجهی از پول مردم افغانستان از جمله میلیون‌ها دالر از پول‌های نهاد ریاست جمهوری، در هرج‌و‌مرج بعد از سقوط دولت ناپدید شده‌باشد.

بازرس ویژه امریکا می‌گوید تمام شاهدان عینی که با این نهاد گفتگو کرده‌اند تایید کرده‌اند که آقای غنی بار و وسیله زیادی به همراه خود به هلیکوپتر نبرده‌است.

غنی از مصاحبه مستقیم با سیگار خودداری کرده است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد