غنی-افغانستان-از-حالت-انزوا-به-یک-فرصت-طلایی-مبدل-شده-است

رئیس‌جمهور غنی در نشست پروسۀ کابل: در گذشته، بعضی‌ها به این باور بودند که گویا افغانستان یک کشور منزوی و محاط به خشکه است که برای ابد در احتیاج به دیگران بسر خواهد برد؛ ولی خوشبختانه پروژه‌های جدید منطقوی، همان موقعیت افغانستان را، که به حیث یک چالش مطرح بود، به یک فرصت طلایی مبدل ساخته است.

به گزارش افغان نیوز: سخنرانی رییس جمهور غنی در نشست پروسۀ کابل: افغانستان یک جامعۀ دیموکراتیک است، و تعهد نسبت به برگزاری شفاف انتخابات پارلمانی و انتخابات ریاست جمهوری یکی از خواست‌های جدی دیگر مردم افغانستان است، که حکومت افغانستان به این تعهد پابند خواهد ماند و هر دو انتخابات بر وقت معین صورت خواهند گرفت.

مردم در سرتاسر افغانستان یکسان و با صدای واحد خواهان تطبیق اصلاحات همه‌جانبه‌اند و ما جز تسلیمی به این خواست مکرر و برحق مردم افغانستان هیچ راه و چاره دیگر نداریم.

یکی از موضوعاتی را که مردم پنج ولایت غرب و جنوب افغانستان به تکرار مطرح نمودند، جدیت در مورد حاکمیت قانون، اصلاحات و حمایت از اصلاحات است.

ما در طی سه سال گذشته شاهد بودیم، وقتی از افزایش چندین میلیون دالر کمک بیرونی به افغانستان خبر پخش شده است، با امتنان روبه‌رو شده است؛ ولی وقتی یک پروژه اقتصادی به ارزش چند میلیون دالر در یک کنج افغانستان افتتاح شده است، مردم در همه اکناف افغانستان از آن با جشن‌ها تجلیل کرده‌اند.

خوشبختانه علی‌الرغم تحمل مشکلات زیاد، حس اعتماد و اتکا به نفس در میان اکثریت مردم افغانستان در سطح بسیار عالی قرار دارد.

نمونه دیگری از تغییرات مثبت در جامعه اقتصادی ما، روآوردن تاجران از واردات به تولید، پروسس و صادرات است؛ که البته، افزایش تولید داخلی یکی از شاخصه‌ها و ضامن رفاه اقتصادی و اجتماعی برای یک کشور است.

زن افغان امروز با آواز رسا از خود نمایندگی می‌کند و حرف‌های مهم برای دولت، مردم منطقه و جهان دارد.

چهره افغانستان از لحاظ جمعیت‌شناسی و دیموگرافیک تغییر کرده است. اکثریت مطلق جامعۀ ما را اکنون جوانان تشکیل می‌دهند و واضح است که جوانان از نیروی کاری برخوردارند و قوت نیروی کار و تولید یک کشور، بزرگ‌ترین ضامن رفاه اجتماعی است.

از کشورهای دوست آذربایجان و قزاقستان، گرجستان، روسیه و ترکیه در قسمت همکاری در عرصه ترانزیت ابراز سپاس می‌نمایم. همچنان از کشورهای تاجکستان و قرغیزستان در قسمت همکاری در پروژه کاسا ۱۰۰۰ ابراز تشکر می‌نمایم.

من در این عرصه از دولت ترکمنستان و دولت‌های دوست آسیای میانه تشکر می‌کنم که این تحول تاریخی را بر دوام وضع انزوا ترجیح و با ما دست همکاری دادند. از کشور دوست و همسایه ازبکستان، به خاطر همکاری همه‌جانبه‌شان در زمینه پروژه‌های مهم خط آهن و انتقال برق تشکر می‌نمایم.

در گذشته، بعضی‌ها به این باور بودند که گویا افغانستان یک کشور منزوی و محاط به خشکه است که برای ابد در احتیاج به دیگران بسر خواهد برد؛ ولی خوشبختانه پروژه‌های جدید منطقوی، همان موقعیت افغانستان را، که به حیث یک چالش مطرح بود، به یک فرصت طلایی مبدل ساخته است.

خوشبختانه موقعیت افغانستان نیز طوری است که هم اهمیت افغانستان را منحیث کلید رفاه منطقه مطرح می‌سازد و هم با ایجاد فرصت‌های سرتاسری برای همۀ مردم افغانستان، بافت جامعه افغانستان را تقویت خواهد کرد.

اینکه افتتاح پروژه تاپی در غرب افغانستان صورت گرفت و بزرگ‌ترین جشن مردمی برای تجلیل این پروژه در شرق افغانستان راه‌اندازی شد، نشان‌دهنده وحدت، حسن هموطنی، و تعهد مشترک مردم افغانستان نسبت به دیدگاه رفاه ملی و منطقوی می‌باشد.

تصویری را که من از وضعیت این پنج ولایت برداشت نمودم، از تمام افغانستان نمایندگی کرده می‌تواند. این تصویر، یک‌رنگی و همانندبودن جامعۀ افغانستان را حتی در نوع مشکلات، چالش‌ها، نیازمندی‌ها و خواست‌ها به نمایش می‌گذارد.


من در طی چهار روزی که در هرات سپری کردم، علاوه بر افتتاح کار تاپی، با هزارها تن از نمایندگان اقشار مختلف مردم پنج ولایت افغانستان، ملاقات کردم.

همانطوری که یادآور شدم، یکی از خواص دیرینه جامعۀ افغانستان توانایی تجدید، خوداحیاکردن و دوباره برپاخاستن است. افغانستان از صدمه‌های جنگ‌های آفت‌بار چهاردهه گذشته رو به رهایی است، لله الحمد حس اعتماد، یگانگی و همدردی در بین افغان‌ها روز به روز قوت می‌یابد.

غنی: افغانستان از حالت انزوا به یک فرصت طلایی مبدل شده است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد