غنی-انحصار-قدرت-وضع-افغانستان-را-وخیم‌تر-می‌کند

رئیس جمهور فراری افغانستان در پیامی به مناسبت عید فطر می‌گوید که انحصار قدرت وضع افغانستان را وخیم‌تر می‌کند، برای جلوگیری از فجایع بیشتر باید همدیگر را بپذیریم.

به گزارش افغان نیوز؛ محمد اشرف غنی، رییس‌جمهور فراری افغانستان در این پیام که روز (یک‌شنبه، ۱۱ ثور) از طریق صفحه‌ی رسمی فیسبوک خود منتشر کرد، ضمن غم‌شریکی با قربانیان حملات اخیر در کشور، گفت که افغانستان به همه مردم این کشور تعلق دارد و بدون اجماع ملی راه دیگری برای بیرون‌رفت از وضعیت فعلی وجود ندارد.

وی ضمن تاکید بر هم‌دیگرپذیری گفت که افغانستان در بدترین وضعیت تاریخ قرار دارد و در صورت انحصار قدرت، وضعیت وخیم‌تر خواهد شد. تاریخ نشان داده است که نظام‌های انحصارطلب سقوط کرده‌اند.

به‌گفته‌ی غنی، قدرت در دین اسلام و عرف ملی وسیله‌ی خدمت است نه وسیله‌ی بربادی و بی‌عزتی. بنابراین، «مثال واضح داریم که چاه‌کن در چاه می‌افتد. یک بار دیگر که دروازه‌ی انفجار و انتحار باز شد، دوباره این دیو را در بوتل جای‌کردن کار مشکل است.»

آقای غنی تصریح کرد؛ افغانستان یکی از کشورهای است که در سال‌های گذشته در بخش تعلیم و تربیه‌ی دختران و پسران کار صورت گرفته است. اکنون مردم افغانستان با دو انتخاب –تعلیم و تربیه و دوری از تعلیم- روبه‌رو اند. 

او در بخشی از صحبت‌هایش گفته است که کمک‌های بشری برای کوتاه‌مدت خوب است و باید به تمام اقشار به‌صورت عادلانه توزیع شود.

غنی تأکید کرده است که کمک‌های بشری راه‌حل درازمدت نیست؛ زیرا با جنگی که در اروپا شعله‌ور شده، میزان کمک‌های بشری نیز کم خواهد شد. او علاوه کرده است که برای بیرون‌رفت از وضعیت کنونی طرح واضح دارد و آن‌را با مردم شریک خواهد کرد.

رییس‌جمهور فراری افغانستان درحالی بر اجماع و هم‌دیگرپذیری تأکید کرده است که طالبان پس از تسلط بر افغانستان، اکثریت پُست‌های کلیدی دولتی را از وجود کارمندان دولت پیشین، به‌ویژه زنان تخلیه و اعضای خود را جای‌گزین کرده‌اند.

نزدیک به نُه ماه از تسلط طالبان بر افغانسان می‌گذرد، اما تا کنون هیچ کشوری حکومت سرپرست آنان را به رسمیت نشناخته است.

ایجاد دولت فراگیر با حضور تمام اقوام، سهیم‌سازی زنان در ساختار حکومت‌داری، احترام به حقوق بشر، آزادی‌های فردی و آزادی بیان و… از جمله شرط‌هایی اند که از سوی جامعه بین‌المللی برای به رسمیت‌شناختن حکومت طالبان تعیین شده‌اند.

غنی: انحصار قدرت وضع افغانستان را وخیم‌تر می‌کند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد