غنی-با-رییس-اداره-همکاری-های-بین-المللی-جاپان-دیدار-کرد

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان در جریان سفرش به جاپان، امروز چهار شنبه(۱، عقرب) در شهر توکیو با شینیچی کیتاوکا رئیس اداره همکاری های بین المللی جاپان (جایکا)، دیدار کرد.

به گزارش افغان نیوز: در اعلامیه ارگ آمده است که در این دیدار هردوجانب در رابطه به پروژه های مهم جاپان در افغانستان بحث نمودند و کمک های جاپان را برای انکشاف افغانستان مفید خواندند.

رئیس جمهور غنی، جاپان را دوست استراتیژیک و شریک دوامدار افغانستان خواند و از همکاری های همه جانبه آن کشور در سال های گذشته، قدردانی نمود.

وی با اشاره به تجارب و مودل های موفق جاپان در بخش های توسعه زراعت، مدیریت آب ها، انکشاف شهری، ثبت زمین، احیای جنگلات و انکشاف و استخراج معادن، خواستار شریک ساختن این تجارب با افغانستان گردید.

آقای غنی تصریح کرد که تجارب جاپان در بخش توسعه زراعت و آبیاری، برای توسعه زراعت و آبیاری افغانستان و ساخت صدها بند که حکومت بالای آن کار می کند، مفید ثابت شده می تواند.

غنی افزود که بخاطر اصلاح ساحات غیر پلانی، انکشاف شهری بر اساس پلان به خصوص پنج شهر بزرگ که آماده انکشاف است، از تجارب انکشاف شهری جاپان استفاده صورت می گیرد.

اشرف غنی افزود، با وجود آن که حکومت افغانستان اکثر زمین های دولتی را ثبت بانک زمین کرده، اما استفاده از تجارب جاپان در این زمینه و همچنان در بخش احیا و انکشاف جنگلات، موفق ثابت شده می تواند.

رئیس اداره همکاری های بین المللی جاپان در این دیدار گفت که ما در بخش های یادشده به خصوص در بخش توسعه زراعت، اصلاحات زمین و تحصیل محصلین افغان، متعهد به همکاری با افغانستان هستیم.

وی افزود که پس از تکمیل تحصیلات عالی محصلین افغان، این محصلین می توانند مودلی را که جاپان چگونه توانست در بخش های مختلف پیشرفت سریع نماید، در کشور خود تطبیق نمایند.

رئیس جمهور غنی از دوام همکاری های جاپان در بخش های مختلف با افغانستان تشکر کرده، گفت که با ایجاد تغییر در قوانین معادن، افغانستان آماده است تا در این بخش جلب سرمایه گذاری نماید. سرمایه گذاران جاپان و سکتور خصوصی می توانند بالای معادن به خصوص معادن لیتیم، سرمایه گذاری نمایند.

غنی با رییس اداره همکاری های بین المللی جاپان دیدار کرد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد