غنی-بر-تامین-صلح-و-حفظ-نظام-جمهوریت-تاکید-کرد

رییس جمهور غنی در پایان نشست افتتاح شورای مصالحه ملی گفت که مردم افغانستان خواستار صلح دایمی و ملی اند نه صلح سمتی، تنظیمی و قومی. اما تامین صلح با ثبات و حفظ نظام جمهوری به قربانی مطلق ضرورت دارد.

به گزارش افغان نیوز: محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور امروز( شنبه، ۱۵ قوس) در پایان نشست افتتاح شورای عالی مصالحه ملی گفت که تامین صلح پایدار در کشور قربانی مقام می‌خواهد نه قربانی نظام.

آقای غنی تاکید کرد که برای تامین صلح؛ اراده سیاسی و جرات طالبان به کار است و این گروه در آجندایی مذاکرات بین‌الافغانی باید روی آینده صحبت نماید و از حالت تشریفاتی بیرون شود.

رییس جمهور غنی افزود که گروه طالبان در تامین آتش‌بس ضرر نمی‌کند؛ چون خواست مردم افغانستان این است که مذاکرات بین‌الافغانی در سایه آتش‌بس و پایان خشونت‌ها صورت بگیرد.

اشرف عنی گفت که انقطاع نظام در جریان پروسه صلح باعث بربادی می‌شود و صلح باید در چارچوب نظام کنونی با حفظ دست آوردهای مردم افغانستان تامین گردد.

او گفت: " رسیدن به صلح و پیشبرد مذاکرات مهم است؛ اما مهم‌تر از آن تطبیق صلح در افغانستان می باشد؛ زیرا ۹۰ درصد مردم کم‌تر از دو دالر درآمد دارد و تطبیق صلح دشوار است".

غنی در مورد هیات مذاکره کننده حکومت گفت که این هیات تا کنون با حوصله‌مندی و صلابت تمام از مردم افغانستان نمایندگی کرده و ما حمایت خود را از تیم مذاکره کننده اعلام می‌کنیم. او افزود این هیات نیاز به مشوره دارد و باید مشوره دوامدار خود را مانند گذشته داشته باشد.

آقای غنی گفت که مسیر تامین صلح همواه دشوار است‌؛ اما این راه دشوار مدیریت می‌خواهد و باید تمام جناح و رهبران سیاسی روی فرصت‌ها و خطرات صلح اجماع داشته باشند.

این درحالی است که شورای عالی مصالحه ملی با تاخیر هفت ما، امروز با حضور رهبران سیاسی و جهادی به رهبری داکتر عبدالله عبدالله ایجاد و به گونه رسمی افتتاح شد.

غنی بر تامین صلح و حفظ نظام جمهوریت تاکید کرد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد