غنی-بعد-فکری-استقلال-ما-به-هزاران-سال-برمی-گردد

رییس جمهور غنی تاکید داشت که صدمین سال استقلال افغانستان فرصتی است تا بالای ابعاد مختلف استقلال بحث نمائیم، زیرا بعد فکری استقلال ما به هزاران سال برمی گردد.

به گزارش افغان نیوز: محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور امروز پنجشنبه(27، سرطان) در مراسم افتتاحیه سیمینار ملی "افغانستان، گهواره زبان فارسی دری" گفت که صدمین سال استقلال افغانستان فرصتی است تا بالای ابعاد مختلف استقلال بحث نمائیم. بنابراین دلیل مجلس امروز بعد فکری استقلال ماست که به هزاران سال برمی گردد.

وی افزود که فرهنگ وسیله وصل است و زبان یک جز آن است. ملت یک پدیده فرهنگی است و دولت داری بدون یک اساس فرهنگی، نتیجه بخش نخواهد بود. بنابراین نسل جوان ما ضرورت دارد تا ریشه های عمیق فرهنگ ملی خود را درک کنند.

رییس جمهور غنی گفت: کسانی بالای یک زبان تکیه می کنند، که در هراس اند. دولتداری بدون اساس فرهنگی، تنها یک وسیله ی حکومتداری است. زبان یکی از وسایل ابراز عمیق ترین احساسات است. زبان محصول و سازنده تاریخ ما است. سرمایه گذاری روی زبان کم اهمیت تر از سرمایه گذاری روی زیربنا نیست.

آقای غنی تصریح کرد؛ حالا زمان آن رسیده است که در کنار سرمایه گذاری و توجه به امنیت و اقتصاد، روی فرهنگ نیز سرمایه گذاری نمائیم؛ زیرا همه ما باید یک دیدگاه وسیع و سرتاسری داشته باشیم. قسمت عمده متون شعری ما، هنوزهم در جامعه و در مغز و دل های ما جای دارند.

رییس جمهور کشور گفت که ساختار های سیاسی ما همیشه در تحول منفی بودند، باید حرکت های تاریخی ما واضح دیده شوند تا بتوانیم آنها را درک کنیم.

غنی: بعد فکری استقلال ما به هزاران سال برمی گردد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد