غنی-به-فیصله-جرگه-احترام-داریم-اما-به-طالبان-باج-نمی‌دهیم

رییس جمهور غنی در مراسم لویه جرگه مشورتی صلح تصریح نمود که ما به کسی باج نمی دهیم و به فصیله مردم در جرگه مشورتی ارزش قایل هستیم اما طالبان تهدید کرده اند که اگر ۴۰۰ زندانی شان آزاد نشوند، خشونت ها را افزایش می دهند.

به گزارش افغان نیوز: محمد اشرف غنی، رییس جمهوری کشور امروز( جمعه، 17 اسد) در گشایش لویه جرگه مشورتی گفت که جمهوریت، ظرفیت عظیمی است و هیچ گروه نمی تواند این ظرفیت را نادیده بگیرد.

آقای غنی از اشترک کنندگان لویه جرگه مشورتی به عنوان ممثل کنندگان ارداه مردم افغانستان برای رسیدن به صلح یاد کرده و گفت که 90 درصد از تصامیم جرگه مشورتی صلح که سال گذشته برگزار شده بود، تطبیق شده است.

رییس جمهور غنی گفت که از جامعه جهانی می خواهیم تا پس از تصامیم مردم افغانستان در جرگه مشورتی، به زودی زمینه مذاکرات رسمی بین الافغانی را فراهم نماید.

آقای غنی افزود؛ افغانستان به صلح پایدار نیاز دارد و طالبان تهدید کرده که اگر 400 زندانی شان آزاد نشوند، خشونت ها را افزایش می دهد؛ اما «ما به کسی باج نمی دهیم و به فصیله و خواست مردم در جرگه مشورتی ارزش قایل هستیم».

رییس جمهور، جرگه مشورتی را دارای اعتبار اخلاقی و اراده ملی خوانده و گفت که تطبیق تصامیم جرگه همواره برای مردم افغانستان خیر آورده است. او تاکید کرد: «هدف اصلی در پروسه صلح این است که ارزش‌های 18 سال پسین، آزادی و منافع ملی ما حفظ شود».

اشرف غنی بیان کرد که رهبران کشورهای منطقه در گفتگو با او اطمینان داده اند که از پروسه صلح به مدیریت افغان‌ها حمایت کرده و هم اکنون اجماع منطقی در پروسه صلح ایجاد شده است.

آقای غنی افزود که از خاک افغانستان در مقابل هیچ همسایه‌اش سو استفاده صورت نخواهد گرفت و از همسایه‌های خود هم می خواهیم که به اقتدار ملی ما احترام بگذارند. او گفت که روابط ما با امریکا بنیادی است و از تلاش های امریکا برای آوردن صلح به افغانستان سپاس گذاری داریم.

در همین حال، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی در این مراسم با اشاره به اینکه جنگ راه حل نیست، خطاب به اشتراک کنندگان گفت که  تصمیم شما مرگ و زندگی برای مردم افغانستان بوده و می‌تواند سر نوشت کشور را مشخص کند.

رییس شورای عالی مصالحه ملی در اخیر تاکید کرد؛ امیدوارم که موانع بر سر گفتگوهای صلح رفع گردد و به زودترین فرصت گفتگوهای بین الافغانی آغاز شود.

این درحالی است که برخی از اعضای لویه جرگه مشورتی صلح به افغان نیوز می‌گویند که این جرگه باید پیش از رهایی ۴ هزار و ۶۰۰ زندانی طالبان از بند حکومت برگزار می‌شد و اکنون نباید زندانیان باقی مانده این گروه رها شوند؛ زیرا هیچ ضمانت وجود ندارد که پس از رهایی آنان خشونت‌ها کاهش یافته و مذاکرات بین‌الافغانی آغاز شود.

غنی: به فیصله جرگه احترام داریم اما به طالبان باج نمی‌دهیم

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد