غنی-تجاوز-شوروی-سقف-زندگی‌-ما-را-فرو-نشاند

رییس جمهور غنی در هجدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم انسلاک در شهر باکو، پایتخت آذربایجان گفت که تجاوز شوروی به افغانستان در ۱۹۷۹، سقف زندگی‌های ما را فرو نشاند.

به گزارش افغان نیوز: محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور، روز گذشته در هجدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم انسلاک در شهر باکو، پایتخت آذربایجان گفت که پذیرش و استقبال از مزیت همکاری و عمل بر اساس آن، زمینه تقویت توانایی جمعی‌ ما را فراهم خواهد ساخت.

او با اشاره به مشخصه های بافت جهانی حاضر افزوده است که این مشخصه ها ویژگی های استراتژی و پالیسی های مان را تعریف خواهد کرد و یکی از این مشخصه ها، تهدید میان مدت و دراز مدت شبکه‌های تروریستی فرامرزی می باشد که نیازمند همکاری و انسجام متفاوت‌تر از گذشته بین دولت‌هاست.

غنی اضافه کرده است که افغانستان یکی از اعضای جنبش عدم انسلاک و حامی سرسخت بی‌‌طرفی بود، اما تجاوز شوروی به افغانستان در ۱۹۷۹، سقف زندگی‌های ما را فرو نشاند. سطح و اندازه ویرانی که مردم ما متقبل شدند، وحشتناک است؛ یک و نیم میلیون کشته و یک میلیون معلول، حدود ده میلیون مهاجر و میلیون‌ها بیجاشده داخلی. بر اساس تخمین بانک جهانی، هزینه‌ خساراتی که افغانستان در عرصه زیربنایی و فرصت‌های از دست رفته بین سال‌های ۱۹۷۸ الی ۲۰۰۱ متقبل شده، بالغ بر ۲۴۰ میلیارد دالر است.

وی تاکید کرده است که در شرایط  کنونی، ۹۰ درصد عملیات های ضد تروریستی را نیروهای افغانستان به تنهایی پیش می برند و این باعث شده تلفات نیروهای امریکایی کاهش قابل ملاحظه ای یابد.

رییس جمهور خاطرنشان کرده، در صورتی که طالبان و حامیان‌شان پیشنهاد صلح افغانستان می‌پذیرفتند، شمار قوای بین‌المللی بیشتر از اکنون کاهش می‌یافت.

به گفته وی، گروه طالبان که پناهگاه‌ها، مواد مخدر و روابط شان با شبکه‌های تروریستی، امکان فعالیت در سطح بین‌المللی را برای شان میسر می‌سازد، کشتار را در مقابل غیرنظامیان افغانستان به راه انداخته و در حال توسعه تفکر خشونت و ویرانگری به خاطر نابود ساختن این کشور است.

غنی همچنان تاکید کرد: "به همین منظور، تامین صلح پایدار از اولویت های اساسی حکومت افغانستان است و ما کاملا برای آوردن صلح برای مردم افغانستان و منطقه متعهد هستیم."

رییس جمهور تصریح کرد: "افغان ها آمادگی عام و تام دارند تا پروسه صلح به رهبری و مالکیت افغان ها را رهبری کنند. مردم و حکومت افغانستان در تبانی با تمام شرکا پروسه صلح را به پیش خواهد برد تا به یک صلح پایدار بیانجامد".

اشرف غنی در حاشیه سفر به باکو، با معاون نخست وزیر کویت، رییس جمهور پاکستان و معاون رئیس جمهور هند نیز دیدار کرده است.

غنی: تجاوز شوروی سقف زندگی‌ ما را فرو نشاند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد