غنی-تدبیر-ما-در-پروسۀ-صلح-به-معنی-مخالفت-تلقی-نشود

رییس جمهور غنی تصریح نمود: تاکید و ایستادگی با تدبیر ما در پروسۀ صلح هرگز به معنی مخالفت تلقی نشود، بلکه ناشی از سوگندی است که در مراسم تحلیف به عنوان رئیس جمهوری اسلامی افغانستان، تعهد نمودم.

به گزارش افغان نیوز: محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور امروز شنبه(17، حوت) در مراسم افتتاح سال دوم کاری دوره هفدهم تقنینی شورای ملی، گفت که ما در یک مرحلۀ حساس تاریخی قرار داریم و نیازمند تمرکز بیشتر بر درک درست از فرصت ها و خطرات پروسه صلح می باشد. صلحی که پایداری داشته باشد و در آن عزت و منافع همه افغان ها حفظ شود. تعریف صلح از دیدگاه شهروند افغان اینست که خشونت 40 ساله افغانستان پایان یابد.

وی افزود که تاکید و ایستادگی با تدبیر ما در پروسۀ صلح هرگز به معنی مخالفت تلقی نشود، بلکه ناشی از سوگندی است که در مراسم تحلیف به عنوان رئیس جمهوری اسلامی افغانستان، تعهد نمودم که از قانون اساسی و منافع علیای کشور پاسداری می کنم.

رییس جمهور غنی گفت که دولت جمهوری اسلامی افغانستان متعهد است که پروسه صلح را در مشوره با اقشار مختلف جامعه و هم‌ گام با جامعه‌ جهانی، به پیش‌ ببرد، پیشرفت‌هایی پروسه‌ی صلح را در روشنایی منافع ملی و مصالح علیای کشور با دقت، تدبیر لازم و به گونه‌ی مسوولانه، تسهیل، نظارت و رهبری کند.

آقای غنی تصریح نمود که دولت جمهوری اسلامی افغانستان متعهد است تا در جریان مذاکرات، از پیشرفت های آن، قدم به قدم نماینده گان معزز مردم را در شورای ملی آگاه ساخته و مسوده نهایی موافقت نامه صلح را برای تصویب با شما و یا در صورت نیاز با لوی جرگه که شما نیز در آن حضور خواهید داشت، شریک سازد.

محمد اشرف غنی اظهار داشت که دولت جمهوری اسلامی افغانستان آماده است تا بر بنیاد اصول پذیرفته شده وارد مذاکرات با گروه طالبان شود. خواست طالبان را برای رهایی پنچ هزار زندانی قبل از آغاز مذاکره، من به حیث رییس جمهور هیچ آرزوی ندارم که زندانی طالب داشته باشیم، اما رهایی آنها به اساس یک پروسه شفاف و میکانیزم واضح صورت گیرد تا مردم ما مطمین شوند که بعد از رهایی آنها چی نوع تغییر را در وضعیت مشاهده خواهند نمود!

رییس جمهور گفت که نوع تصمیم گیری، این که چگونه بالای یک شورای عالی یا هر ساختار دیگری به نتیجه می رسیم، که در آن نمایندگی از همه وجود داشته باشد، مشوره ها صورت گرفته است. در این هفته گذشته در این مورد بحث انجام شده است تا بتوانیم هیاتی را داشته باشیم که از تمام مردم افغانستان نمایندگی کرده بتواند.

اشرف غنی همچنان وضاحت داد: تا این مرحله از صلح که رسیده ایم، نتیجه تلاش، فداکاری و قهرمانی های نیروهای امنیتی و دفاعی کشور است. آنان با متانت دسایس دشمنان افغانستان را که خواب تقسیم جغرافیای این سر زمین مقدس را داشتند، نابود ساختند.

آقای غنی افزود که نیروهای ما با تدبیر کامل توانستند تا آتش بس دوسال قبل و هفته کاهش خشونت را به بهترین وجه مدیریت کنند و نشان دادند که از یک رهبری واحد اطاعت می کنند و تنها و تنها به افغانستان عزیز می اندیشند.

اشرف غنی گفت که نیروهای افغان قوی تر از پیش خواهند شد. تمام تعهدات ایالات متحده امریکا، سازمان ناتو و جامعه بین المللی بخاطر تجهیز و تمویل نیروهای امنیتی و دفاعی افغان پابرجاست. این تعهدات در چهارچوب توافقنامه های از قبل انجام شده، عملی می گردند.

رییس جمهور غنی اظهار داشت که سرعت در انجام اصلاحات نیز یکی از ضروریات پروسه صلح است. هر قدر نهاد های ما موثر، منصف و عادل باشند به همان اندازه در ارایه خدمات به مردم ما کارا تر خواهد بود و از آن طریق‌ در مذاکره با طالبان چندین مراتب بیشتر هییت ما از صلاحیت اخلاقی بالا تر برخوردار خواهند بود و پایدار بودن نهاد ها بیشتر تضمین خواهد شد. پس از شما وکلا معزز مردم میخواهم تا در امر سرعت بخشیدن اصلاحات حکومت را بیشتر همکاری کنید.

غنی: تدبیر ما در پروسۀ صلح به معنی مخالفت تلقی نشود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد