غنی-در-قطر-افغانستان-به-چهار-راه-بین-المللی-مبدل-شود

رئیس جمهور غنی در مرکز مطالعات منازعات و مسایل بشری دوحه، گفت که اجماع منطقوی و جهانی برای صلح و ثبات افغانستان وجود دارد تا یکبار دیگر کشور ما به چهار راه منطقه و بستر همکاری های منطقوی و بین المللی مبدل شود.

به گزارش افغان نیوز: محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور در دومین روز سفرش به قطر، در مرکز مطالعات منازعات و مسایل بشری دوحه، روی موضوع «اعمار صلح در افغانستان» سخنرانی کرد.

آقای غنی خطاب به دیپلوماتان، استادان، دانشمندان و محصلین مرکز متذکره، صلح را یک سرمایه بنیادی خواند و از آرزو و اشتیاق شدید مردم افغانستان برای برقراری صلح و ثبات در کشور، یادآوری نمود.

رئیس جمهور غنی راجع به زیان های اقتصادی که جنگ چندین ساله در افغانستان به بار آورد، معلومات داد و گفت که لویه جرگه مشورتی صلح حدود و صلاحیت های هیات مذاکره کنندۀ صلح را مشخص کرده است و در میان تیم متذکره وحدت نظر استثنایی وجود دارد.

وی افزود که هدف مطلوب را که ما دنبال می کنیم، یک افغانستان مستقل، متحد و دموکراتیک است که در بین خود و با جهان در صلح بسر ببرد و توانایی حفظ و توسعۀ دستآوردهای دو دهه پسین را داشته باشد.

غنی تصریح کرد که اجماع منطقوی و جهانی برای صلح و  ثبات افغانستان وجود دارد تا یکبار دیگر کشور ما به چهارراه منطقه و بستر همکاری های منطقوی و بین المللی مبدل شود.

رئیس جمهور کشور از امیر قطر به خاطر میزبانی مذاکرات صلح ابراز امتنان کرده، گفت که اعمار صلح تنها رسیدن به توافق صلح نیست، بلکه روندی است که فضای صلح و آرامش را برای مردم ممکن می سازد.

محمد اشرف غنی خاطرنشان کرد که افغانستان از کمبود منابع رنج نمی برد، بلکه مشکل آن استفاده نادرست از منابع است. وی با اشاره به موجودیت منابع سرشار طبیعی کشور که ارزش آن یک تریلیون دالر تخمین شده است، گفت که سرمایه و توانایی های که وجود دارد، ما را به آینده خوشبین می سازد.

اشرف غنی از تلاش ها و دستآوردهای حکومت افغانستان در جریان شیوع ویروس کرونا یادآوری کرد و همچنان از نیروهای امنیتی و دفاعی کشور که در راستای حفظ جان و مال مردم شب و روز تلاش می کنند و برای امنیت منطقه و جهان مبارزه می نمایند، قدردانی کرد.

رئیس جمهور گفت که صلح از نخبه ها، افراد و گروه های خاص نیست، بلکه صلح از مردم افغانستان است که حق دارند در فضای صلح و ثبات واقعی بسر برند.

این درحالی است که بیش از سه هفته از آغاز مراسم افتتاحیه مذاکرات صلح افغانستان گذشته اما دو طرف نتوانسته‌اند روی طرزالعمل کاری مذاکرات به توافق برسند. گروه‌های تماس هر دو هیأت بیش از ۱۰ بار با هم دیدار داشته‌اند، اما به نتیجه ملموسی دست نیافته‌اند.

غنی در قطر: افغانستان به چهار راه بین المللی مبدل شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد