غنی-در-مراسم-عاشورا-صلح-به‌معنی-معامله‌-سیاسی-نیست

رییس جمهور غنی در مراسم عاشورای حسینی گفت که از صلح نباید ترس باشیم، زیرا صلح معنایش معامله سیاسی نیست؛ بلکه خواست مردم افغانستان به منظور ختم خشونت است.

به گزارش افغان نیوز: محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور، امروز (یک‌شنبه، ۹ سنبله) در مرامسی به مناسبت گرامی‌داشت از روز عاشورای حسینی در غرب کابل از مردم خواسته است که از صلح ترس نداشته باشند.

آقای غنی بر حفظ و تقویت نظام جمهوری نیز تأکید کرده و گفته است که جمهوریت نظام تمام مردم افغانستان است و دوره‌ای که یک اقلیت کوچک بر همه‌ چیز حاکم بود، گذشته است.  به گفته‌ی او، جمهوریت یک نظام بزرگ است که همه چیز را جذب کرده می‌تواند.

در همین حال، سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری نیز در این مراسم گفته است که صلح باعزت و پایدار صلحی است که با جمهوریت سازگار باشد.

آقای دانش همچنان افزوده است که صلح منتهی به امارت هرگز نمی‌تواند صلح پایدار باشد. او گفته است: «صلح باعزت نیاز به دولت مقتدر و ملت متحد دارد، نظام امارت نه دولت مقتدر ایجاد می‌تواند و نه ملت متحد.»

دانش علاوه کرده است که دولت افغانستان با تمام توان و امکانات در راه تحقق صلح باعزت تلاش می‌کند و گام‌های استواری را در این مسیر برداشته است.

او به تشکیل شورای عالی مصالحه ملی به عنوان بخشی از تلاش‌های دولت برای روند صلح عنوان کرده و از طالبان نیز خواسته است که به میز مذاکره حاضر شوند.

این درحالی است که با وجود تلاش‌های ملی و بین‌المللی، طالبان هنوز هم حاضر به مذاکره‌ی مستقیم با دولت افغانستان نشده‌اند. این گروه به رهایی کامل زندانیانش از سوی دولت افغانستان تأکید دارد.

دولت افغانستان اما می‌گوید که برای رهایی ۳۲۰ زندانی باقی‌مانده‌ی طالبان، این گروه باید نخست نیروهای کماندو را از بند رها کند.

غنی در مراسم عاشورا: صلح به‌معنی معامله‌ سیاسی نیست

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد