غنی-شکست-روس‌ها-برای-طالبان-درس-عبرت-است

رئيس جمهور غنی به مناسبت ۲۹مین سالگرد پیروزی جهاد مردم افغانستان، خطاب به طالبان گفت که با الهام از این درس تاریخی، به اراده مردم مراجعه کنید؛ زیرا از طریق خشونت و ویرانی به هدف نمی‌رسید.

به گزارش افغان نیوز: در پیام محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور که امروز چهارشنبه(۸، ثور) منتشر شده، آمده است که ۲۹ سال پیش، در همین روز، مبارزه رهایی بخش افغان‌ها برای آزادی به ثمر نشست، و به عنوان یک روز تاریخی در تقویم افغانستان ثبت گردید. 

پیروزی جهاد محصول فداکاری مردم کشور از تمامی اقوام و اقشار و بیانگر عزم راسخ  و همبستگی ملی تحت چتر ارزش های والای اسلامی و میهنی بود. 

آقای غنی می‌گوید: آنچه را از تاریخ معاصر خود آموخته ایم این است که هیچ کسی نمی تواند با اعمال زور و خشونت و استفاده از روش های استبدادی و غیر دیموکراتیک خود را بالای مردم افغانستان تحمیل کند. 

بنابراین، طالبان نیز با الهام از این درس تاریخی، به آینده کشور فکر کنند و به جای توسل به جنگ، خشونت و ویرانی، اهداف سیاسی خود را از راه مشارکت در پروسه های ملی و دموکراتیک و مراجعه به اراده مردم  دنبال کنند. 

در پیام اشرف غنی آمده است که خوشبختانه حالا پس از سالها جنگ و خشونت، جایگاه افغانستان در جامعه ملل احیا‌ء گردیده و مردم تحت چتر نظام جمهوری اسلامی، در پرتو قانون اساسی و با توسل به ارزش های مردم سالاری مسیر روشنی را در پیش دارند.

در همین حال، شورای شمالی بزرگ، «هشتم ثور» را روز پیروزی‌ حق بر باطل دانسته و هشدار دادند که طالبان نباید مثل ارتش شوروی مردم را مجبور کنند تا علیه شان قیام نمایند.

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی نیز به مناسب سالگرد پیروزی مجاهدین(۸، ثور) نوشته که پیروزی در برابر ارتش تا به‌ دندان مسلح شوروی سابق و رژیم دست نشانده‌اش در کابل به ساده‌گی به دست نیامد؛ بل‌که در این راه بیش‌تر از یک میلیون تن شهید؛ هزاران تن زخمی و معلول شدند. میلیون‌ها تن دیگر خانه‌ و کاشانۀ شان را از دست دادند.

این درحالی است که روز گذشته، شماری از شهروندان کابل، تصاویر رهبران جهادی به شمول گلب‌الدین حکمتیار، محقق و خلیلی را به دار آویختند.

غنی: شکست روس‌ها برای طالبان درس عبرت است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد