غنی-طالبان-باید-از-روابط-شان-با-داعش-و-پاکستان-وضاحت-دهند

رییس جمهور غنی تصریح نمود که طالبان باید خود را از داعش و سایر گروه های تروریستی جدا سازند و از رابطه شان با آنان، پاکستان و اقتصاد جرمی وضاحت دهند.

به گزارش افغان نیوز: محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور شام دیروز جمعه(9، حوت) طی یک ویدیو کنفرانس با شماری از والیان کشور در مورد انکشافات اخیر در پروسۀ صلح، گفت که ما تمام مسایل افغانستان را با تدبیر حل می کنیم و موقف ما موقف قانون اساسی، جمهوریت، حاکمیت ملی و عزت مردم افغانستان است.

وی افزود: سیاست خارجی افغانستان روشن است، ما نه دوست دایمی و نه هم دشمن دایمی داریم، تنها منافع دایمی داریم. بنابراین، به هیچ کسی اجازه نمی دهیم تا کشور ما را عمق استراتیژیک خود قرار دهد.

آقای غنی تصریح کرد که امروز افغانستان، کشور پنج سال گذشته نیست، بحث صلح یک بحث ملی است و ما مشترکاً در راستای دستیابی به صلح پایدار، تلاش می نمائیم. وی فزود که روابط ما با جهان بسیار مهم می باشد و تمام پیمان ها و قراردادهای ما با جامعه بین المللی به ویژه ایالات متحدۀ امریکا و سازمان ناتو، پابرجاست.

رئیس جمهور اضافه کرد: با خروج ده‌ها هزار نیروهای بین المللی در سال ۲۰۱۴ انتظار این بود که نیروهای امنیتی افغانستان ظرفیت و توانایی لازم حراست از کشور را ندارند، اما این نیروها در عمل ثابت ساختند که نه تنها از توانایی های لازم برخوردار اند، بلکه امروز ۹۴ در صد عملیات ها را رهبری می کنند.

وی گفت که در نشست اخیر وزرای دفاع سازمان ناتو، تاکید گردید که قوای امنیتی و دفاعی افغانستان هیچگاه فراموش نمی گردد و مورد حمایت کامل آنان قرار دارد.

غنی تصریح کرد که هر موافقتنامه که با طالبان امضا می گردد، مشروط است و از هر مرحله به مرحله دیگری که با طالبان می رویم، شروط داریم. وی افزود که اگر طالبان از جنگ دست برندارند، شروط تغییر خواهد کرد.

او گفت: زمانی که آقای ترامپ استراتیژی خویش را برای جنوب آسیا اعلام می کرد، حدود پنج هزار سرباز را اضافه نمود، در حالیکه من یک سال قبل خواهان کاهش این نیروها در افغانستان شده بودم.

اشرف غنی تصریح کرد که دولت افغانستان با داعش و سایر گروه های تروریستی هیچ گونه آتش بس ندارد و طالبان باید خود را از آنان جدا سازند و به مردم از رابطه خود با پاکستان، گروه های تروریستی، پناهگاه های امن شان و اقتصاد جرمی وضاحت دهند.

وی گفت که ما در مرحله جدید پروسۀ صلح هیچگاهی اجازه نمی دهیم که روند صلح، قومی، سمتی و گروهی شود، زیرا صلح یک پروسۀ ملی است و تمام مردم افغانستان به آن اجماع دارند.

وی گفت که مشوره با اقشار مختلف مردم برای ما یک اصل است و ما پس از سفر مونیخ سلسله مشورت ها در خصوص صلح را با بخش های مختلف ملکی و نظامی انجام دادایم و در برقراری صلح علمای کرام، زنان و جوانان نقش اساسی دارند.

غنی: طالبان باید از روابط شان با داعش و پاکستان وضاحت دهند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد