غنی-طرح-جلوگیری-از-سقوط-ولسوالی‌ها-را-نپذیرفت

رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی می‌گوید که سال گذشته طرح امنيتى تفصيلى را جهت جلوگیری از سقوط ولسوالی‌ها طى ٣٣ صفحه ارايه كردم، اما اشرف غنی نپذیرفت.

به گزارش افغان نیوز؛ آقای نبیل، امروز شنبه(۲۲، جوزا)  در صفحه فسبوک‌اش نوشته است که در ماه اپریل سال گذشته (٢٠٢٠) یک برنامۀ امنیتی ترتیب کردم و به رییس‌جمهور کنونی توضیح دادم که امریکا خارج می‌شود ولی طالب به جنگ ادامه می‌دهد و صلح نمی‌کند و باید برای این وضعیت برنامه وجود داشته باشد. 

وی در آن وقت گفته بود که در تعبیۀ قوت‌ها باید تجدید نظر شود؛ زیرا اردوی ما نمی‌تواند که همزمان سراسر کشور را کنترل کند و در همه جا بجنگد. 

نبیل می‌افزاید که ولسوالی‌های افغانستان در طرح امنیتی من به شش کتگوری تقسیم شده است:

اول ولسوالی‌های که اقمار شهرها است مثلا در اطراف کابل، هرات، قندهار، جلال‌آباد و مزار واقع است. 
دوم ولسوالی‌های است که در کنار شاهراه‌ها واقع شده است.
سوم ولسوالی‌های مهم سرحدی، چهارم ولسوالی‌های که ما در آن تاسیسات استراتژیک داریم، پنجم ولسوالی‌های که معادن در آن واقع شده است و ششم ولسوالی‌های است که هیچ یک از ویژه‌گی‌های را که گفتم ندارد، اما جمعیت کم دارد و بانک استخدام طالبان است. 

نظر نبیل این است که اردو در پنج کتگوری اول تمرکز کند و در يك کتگوری دیگر ما باید امنیتی را بومی بسازیم. 

وی می‌گوید؛ منظورم این نیست که ملیشه‌سازی کنیم بلکه مردم را بگوییم که امنیت شان را بگیرند و حکومت امکانات لجستیکی و معاش فراهم سازد. 

هم‌چنان در طرحم این نکته آمده بود که برای ولسوالی‌های کتگوری ششم در کنار بومی‌سازی امنیت، پروژه‌های زودثمر را هم ببریم تا مردم استخدام شوند. مثلا به هر کدام یک میلیون دالر اختصاص دهیم.

این درحالی است که در جریان ۴۰ روز گذشته پس از آغاز روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان، بیش از ۱۰ ولسوالی بدست جنگ‌جویان طالبان افتاده است.

نهادهای امنیتی می‌گویند که از این ولسوالی‌ها عقب‌نشینی تاکتیکی صورت گرفته و به زودی این مناطق از حاکمیت طالبان بیرون خواهند شد.

غنی طرح جلوگیری از سقوط ولسوالی‌ها را نپذیرفت

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد