غنی-قانون-اساسی-در-رابطه-به-کوچی‌ها-باید-عملی-گردد

رییس‌جمهور غنی تاکید داشت که کوچی‌ها و بی‌جاشدگان داخلی ضرورت به یک کود بودجوی واضح دارند و قانون اساسی باید در رابطه به اسکان آنان عملی گردد.

به گزارش افغان نیوز: جلسۀ شورای عالی کوچی‌ها و بی‌جاشد‌گان داخلی تحت ریاست محمد‌اشرف غنی رئیس‌جمهور کشور در قصر چهارچنار ارگ دایر گردید.

رئیس‌جمهور غنی در این جلسه گفت که کوچی‌ها و بی‌جاشدگان داخلی ضرورت به یک کود بودجوی واضح دارند و قانون اساسی باید در رابطه به اسکان کوچی‌ها، عملی گردد.

وی تاکید کرد که یک طرح واضح برای احیای مالداری و اسکان کوچی‌ها وجود داشته باشد و در رابطه به بی‌جاشدگان داخلی، گفت که ادارۀ احصائیه مرکزی در این خصوص با ادارات دیگر همکاری کند و مرجع اصلی معلوماتی، ادارۀ احصائیه مرکزی باشد.

وی افزود: با توجه به حوادث مکرری که در افغانستان صورت می‌گیرد، ما ضرورت به دیتابیس واضح و منول یا راهنما داریم.

آقای غنی تصریح کرد که نهادهای بین‌المللی نیز در رابطه به بی‌جاشدگان داخلی از یک مرجع واحد، کمک‌های شان را انجام دهند.

رئیس‌جمهور خاطرنشان نمود که یک تفکیک واضح بین بی‌جاشدگانی که قصد برگشت و یا اقامت را دارند، باید وجود داشته باشد تا در زمینه، اقدامات صورت گیرد.

غنی گفت که کار بالای طرح پروژۀ مسکن قابل استطاعت جریان دارد تا بتوانیم در قسمت اسکان بی‌جاشدگان داخلی اقدام کنیم.

وی در رابطه به اعمار مساجد برای کوچی‌ها، گفت که در مشوره با کوچی‌ها، وزارت ارشاد، حج و اوقاف، شورای سرتاسری علما و ادارۀ ارگان‌های محل، روی مساجد نمونه‌یی، کار کنند.

رئیس‌جمهور در مورد علفچرها، گفت که ساحۀ علفچرها باید تثبیت شود و اداره های محلی وظیفه دارند تا علفچرها را محافظت کرده و پلان ثبیت و حفاظت آن را همزمان روی دست گیرند.

محمد اشرف غنی گفت که برای حل منازعات بر سر علفچرها، در سطح هر ولایت و زون، کمیسیون‌ها ایجاد شود تا منازعات حل گردد. وی افزود: ساحاتی که محل منازعه است از ساحاتی که در آن همکاری وجود دارد، تفکیک شوند تا از علفچرها به شکل درست استفاده گردد.

رئیس‌جمهور در مورد طرزالعمل تعیین سرخیل کوچی‌ها، گفت که کوچی در بخش‌های تجارت، مالداری، انتقالات و ترانسپورت، ظرفیت دارند و از این ظرفیت‌ها باید استفاده صورت گیرد.

قابل ذکر است که در این جلسه طرزالعمل تعیین سرخیل کوچی‌ها نیز مورد تایید قرار گرفت.

غنی: قانون اساسی در رابطه به کوچی‌ها باید عملی گردد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد