غنی-مشکلات-خود-با-پاکستان-را-روی-صفحه-کاغذ-حل-کردیم

رئیس جمهور غنی می گوید که در مورد مشکلات پیش آمده میان افغانستان و پاکستان، یک سلسله توافقاتی صورت گرفته، اما نیاز است تا این توافقات عملی گردد.

به گزارش افغان نیوز: رئیس جمهورغنی امروز شنبه (9، سرطان) در یک کنفرانس خبری بیان کرد که در نتیجه دیدار های هیئت افغانستان و پاکستان در روز های اخیر روی چهار مورد توافق صورت گرفته است.

وی علاوه کرد که  توافقات صورت گرفته در مورد همکاری در روند صلح افغانستان، مناسبات تجارتی، مبارزه با تروریزم و پروژه های زیربنایی می باشند.

رئیس جمهورغنی می گوید که در بخش پروژه های زیربنایی میتوانیم از طریق تبدیل شدن افغانستن به چهارراه ترانزیتی آُسیا، منافع پاکستان را نیز تامین نماییم.

همچنان برق مورد نیاز پاکستان، که هزاران میگاوات می باشد را کشور های آُسیای میانه ازطریق افغانستان تامین نمایند.

آقای غنی علاوه کرد که در بخش داد و ستد های تجارتی، نیز باید پاکستان در صادرات خویش به افغانستان با سایر کشورها رقابت نماید.

به گفته وی، در بخش گندم و آرد بیشترین گندم مورد ضرورت افغانستان در حال حاضر از قزاقستان وارد می شود و پاکستان در این مورد باید با کشور های دیگر رقابت نماید.

او علاوه کرد که برای سهل سازی داد و ستد های تجارتی، کشور های آسیای میانه در عرصه های پروژه های زیربنایی مثل راه آهن با افغانستان همکاری میکند، اما تاکنون پاکستان برای بهبود استفاده افغانستان از بندر گوادر هیچ کاری انجام نداده است.

آقای غنی همچنان تاکید کرد که در بخش سیاست پاکستان در قبال افغانستان، در سال های گذشته به صورت یک طرفه پیش رفته است، اما اکنون زمان تغییر فرا رسیده است.

وی علاوه کرد که در بخش کشاندن طالبان به پای میز مذاکره نیز توافقاتی با پاکستان صورت گرفته ونیاز است تا این توافقات عملی گردند.

چهارمین بخش توافق شده میان افغانستان و پاکستان، مبارزه مشترک با تروریزم است.

رئیس جمهور گفت که بسیاری از مردم افغانستان نگرانی دارند که اگر طالبان با دولت افغانستان صلح نمایند، باز هم سایر گروه های تروریسیتی از سایر کشور به افغانستان خواهند آمد و امنیت زندگی مردم را بر هم میزنند.

او بیان کرد که در این زمینه نیاز است تا کار دوامدار و مشترک صورت گیرد.

رئیس جمهور علاوه کرد که تمام توافقات صورت گرفته بر اساس منافع ملی افغانستان صورت گرفته و تمام مشکلات روی کاغذ نوشته شده است، اما نیاز به عمل دارد.

غنی: مشکلات خود با پاکستان را روی صفحه کاغذ حل کردیم

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد