غنی-معارف-باید-ملی،-مسلکی-و-غیرسیاسی-باشد

رییس جمهوری غنی در مراسم اختتامیۀ نخستین سمپوزیم ملی معارف گفت: مسئولین ولایتی معارف که از طریق رقابت آزاد مقرر شده اند، به خاطر غیر سیاسی‌شدن، از هرگونه حمایت برخوردار اند و هیچ زورگویی در امور آنان حق مداخله دارد.

به گزارش افغان نیوز:  محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور در این مراسم گفت که هیچ‌کس نمی‌تواند متعلمین ما را در انتخابات دخیل بسازد، هرمدیر و یا مسئولی که به نفع کاندیدی کوشش نماید، از وظیفه برکنارخواهد شد. زیرا معارف باید موجب وصل باشد، نه فصل. فرزندان ما سرمایۀ معنوی ما هستند و  هیچ‌کسی بخاطر اهداف سیاسی از آنان استفاده کرده نمی‌تواند.

وی تصریح کرد که ششم جدی مصادف است با روز سیاه تجاوز اتحاد جماهیر شوروی سابق به افغانستان است و یکی از دلایل مداخله آنان، سیاسی‌شدن پوهنتون کابل و مکاتب در آن زمان بود که سبب تباهی بزرگ گردید. بنابراین معارف باید ملی، مسلکی و غیر سیاسی باشد.

 رئیس‌جمهور گفت: هرباری که از مقابل لیسه های استقلال و حبیبیه می‌گذرم، برای معلمین  خود دعا می‌کنم، معلمین ما نمایندگان روحیه‌ی ملی بودند. حب وطن را برای ما تعلیم دادند، در میان ما هیچ‌گونه تفرقه وجود نداشت و نه کسی جرأت این را داشت که بپرسد از کدام قوم هستید، یک روحییۀ ملی وجود داشت.

آقای غنی از توجه حاجی عبدالظاهر بشیری مسئول دارالایتام به قشر محروم و یتیم تشکر کرد و اطمینان داد که دولت در قسمت زمین و لوازم مورد نیاز با آنان همکاری می‌کند.

اشرف غنی به سرپرست وزارت معارف هدایت داد که به‌منظور حل مشکلات معلمین، پالیسی ترتیب دهد و با مدنظرگرفتن پیشنهادات سخنرانان امروز، پالیسی متذکره را با شورای عالی منابع بشری شریک سازد. همچنان رئیس جمهور هدایت داد که در  سطح رهبری وزارت معارف، به نقش و سهم زنان توجه اساسی صورت گیرد.

وی ضمن تغییر اساسی در نصاب تعلیمی، بر کار مشترک میان وزارت‌های معارف و تحصیلات عالی تاکید کرده گفت که در سال‌های آینده باید در هر ولسوالی یک لیسه مسلکی اعمار گردد و متعلمین با توجه به بازار نیازمندی های کشور، تعلیم داده شوند.

رئیس جمهور غنی گفت، وزارت خانه ها، هنوزهم در ولسوالی های کشور ۹۰ در صد حضور فزیکی شان را تثبیت نکرده اند و این وضعیت قابل قبول نیست. وی همچنان به مسئولین وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی و اداره اترا هدایت داد که مکاتب و ولسوالی ها را هر چه زودتر به انترنت وصل و با تکنالوژی مجهز سازند.

غنی به مسئولین وزارت شهرسازی و اراضی هدایت داد تا مشکل مسکن قابل استطاعت معلمین را به شکل اساسی حل نمایند. همچنان به وزارت مالیه هدایت داد که برای مسئولین ولایتی معارف، یک‌مقدار بودجه بخاطر مسایل مالی در اختیار شان قراردهد.

غنی: معارف باید ملی، مسلکی و غیرسیاسی باشد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد