غنی-ملت-سازی-وظیفه-مشترک-تمام-افغان-ها-است

رییس جمهور غنی در نخستین نشستی که تحت عنوان "بحث هویت ملی" برگزار شده بود، گفت که بحث هویت به ادیبان و زبانشناسان محدود نمی شود و ملت سازی وظیفه مشترک تمام افغان ها می باشد.

به گزارش افغان نیوز: محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور در این نشست گفت؛ هدف درک سرمایه است که از طریق درک و شیوه های عام فهم به مردم و دولت انتقال داده می شود. ما به عنوان یک ملت از سرمایه خود درک اساسی نداریم و تا زمانی که به گونه واضح، علمی و مشخص از سرمایه خود درک نداشته باشیم، برنامه ریزی و نقشۀ راه را به گونه اساسی ترتیب کرده نمی توانیم؛ به همین سبب به استادان و محصلین پوهنتون های پولی تخنیک، کابل و پوهنتون امریکایی را زحمت دادیم که در این برنامه سهم بگیرند، زیرا بحث هویت به ادیبان و زبانشناسان محدود نمی شود و ملت سازی وظیفه مشترک تمام افغان ها می باشد.

وی افزود که شما این فرصت را دارید که نسل بزرگ تاریخ معاصر شوید، نسلی که افغانستان را از بی ثباتی به ثبات، از فقر به آسایش، از انزوا به ارتباط و از انارشی به جمهوری با ثبات برساند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد که ذخایر مهم جهان در افغانستان قرار دارند که می توانند ما را به تولید کنندگان بزرگ مس و آهن مبدل نمایند. همچنان ۱۴ عنصر کمیاب جدول مندلیف در افغانستان وجود دارد، آرزوی من این است که این سرمایه را به مردم توضیح داده و آنرا درک کنید.

آقای غنی با اشاره به کمبود آب های زیرزمینی، گفت: تا زمانی که آب های زیر زمینی را درک نکنیم و حفر چاه های غیر معیاری ادامه یابد، نسل های آینده از آن محروم می گردند.

وی افزود که در پنجاه سال آینده، درک جیولوژی زندگی هر کدام ما را تغییر می دهد، منابع طبیعی در افغانستان به گونه مساوی تقسیم شده است و ۱۰ ولایت محروم کشور بهترین منابع طبیعی جهان را دارند و شما منحیث نسل تاریخ ساز از آن استفاده خواهید کرد.

غنی در مورد سرمایۀ فرهنگی گفت که بالای باستان شناسایی سرمایه گذاری صورت نگرفته است و چهل سال می شود که این عرصه به فراموشی سپرده شده است. باستان شناسی در حال تغییر است، تغییر باید عام فهم باشد و به آینده به عنوان روابط منطقوی و دیدگاه تاریخی نگاه کنید.

اشرف غنی خطاب به جوانان مذکور گفت که تاریخ این نیست که حادثه را ببیند، باید عمق تاریخ را درک کنید تا گذشته و آینده را با هم مرتبط سازید، زیرا درک هویت بدون درک تاریخ، ناممکن است. اکنون نیاز است تا ما درک عمیق از تاریخ داشته باشیم و نقش تمدنی خویش را درک کنیم، تاریخ را فراموش نکنید، زیرا بخشی از هویت ماست.

غنی: ملت سازی وظیفه مشترک تمام افغان ها است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد