غنی-و-ترامپ-در-ریاض-با-هم-دیدار-کردند-

محمد اشرف‌غنی رئیس‌جمهور افغانستان و دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در حاشیه اجلاش ریاض باهم دیدار و گفت‌وگو جداگانه ای داشتند که در این دیدار ترامپ ازغنی تقدیر معناداری کرد.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز بربنیاد اعلامیه که  قصر سفید به نشر رسانیده است، در این دیدار غنی و همتای آمریکایش در مورد وضعیت امنیتی افغانستان و مبارزه با تروریسم گفت‌وگو نمودند.

در بیانیه قصر سفید آمده است  در این دیدار کوتاه،  ترامپ از غنی به دلیل مدیریت خوب مبارزه با تروریسم و اجرای اصلاحات کلیدی تقدیر نمود و شجاعت نیروهای امنیتی افغان در جنگ برای امنیت کشور را تحسین کرد.

ترامپ در حالی از غنی تقدیر می‌کند که کارشناسان و سازمان‌های بین‌المللی بارها از وضعیت افغانستان و فساد گسترده در این کشور سخن گفته‌اند.

جان سپکو رئیس اداره بازرسی ویژه آمریکا برای بازسازی کشور نیز در رابطه با فساد در کشور گفته است که مسئول فساد اداری تنها افغان‌ها نیستند بلکه کسانی در فساد اداری دست دارند که برای دولت آمریکا کار می‌کنند.

وی همچنین اعلام کرد که این اداره تا به حال بیش از 100 تبعه آمریکایی را به دلیل دست داشتن در فساد در افغانستان محاکمه کرده است.

مرکز مطالعات استراتژیک نیز در این باره نوشته است که فقدان حسابرسی و راهکارهای شفاف در حکومت و سرازیر شدن کمک‌های جامعه جهانی سبب شکل گرفتن فساد اداری و گسترش پدیده فساد در افغانستان شده و این کشور را به یکی از فاسدترین کشورهای جهان تبدیل کرده‌ است.

این مرکز خاطرنشان کرد که جامعه جهانی و به‌ویژه کشورهای غربی در حالی درباره موضوع فساد اداری در افغانستان فشار وارد می‌کنند که این کشورها با ایجاد خودسرانه کمک‌ها و عقد قراردادهای بزرگ بدون هماهنگی حکومت افغانستان، خود زمینه‌ساز فساد اداری در این کشور بوده‌اند.

این در حالیست که کشورهای عضو ناتو در نشست اخیر خود در بروکسل اعلام کردند که ادامه حمایت از دولت افغانستان مشروط به گام‌های جدی در امر مبارزه با فساد اداری در افغانستان است.

با این همه، موضوع دخالت خارجی‌ها در فساد اداری افغانستان مورد توجه جدی جامعه جهانی و حکومت افغانستان نیست، در حالی که روشن است خارجی‌ها عملا در فساد اداری افغانستان دخیل هستند.

 

غنی و ترامپ در ریاض با هم دیدار کردند.

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد