فایق-رأی-مثبت-افغانستان-بر-اساس-منافع-ملی-بود

سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل درباره رأی مثبت افغانستان به قطع‌نامه‌ مجمع عمومی این سازمان برای محکومت حمله‌ روسیه به اوکراین، وضاحت داده و گفته است که این رأی بر مبنای مصالح علیا و منافع ملی افغانستان داده شده است.

به گزارش افغان نیوز؛ نصیراحمد فایق، سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای که در صفحه‌ی تویتر خود منتشر کرده، نوشته است که حمایت او از قطع‌نامه‌ی مجمع عمومی سازمان ملل بر مبنای مصالح علیا و منافع ملی افغانستان و در هم‌سویی با کشورهای دوست افغانستان بوده است که هر کدام صدها هزار مهاجر افغانستان را میزبانی می‌کنند و میلیون‌ها دالر کمک بشری به مردم افغانستان کمک کرده یا هم متعهد شده‌اند.

فایق نوشته است: «فدراتیف روسیه موقف‌اش در برابر جنگ، طالبان و مردم افغانستان واضح بوده و بزرگ‌ترین نگرانی‌اش از ناحیه‌ی مبارزه با داعش و مواد مخدر در افغانستان بوده و است. همچنان در مقایسه با سایر کشورهای کمک‌کننده به افغانستان، کمک‌های اندک و ناچیز را مساعدت کرده است».

نصیراحمد فایق گفته است که اختیار سیاست بی‌طرفی از جانب کشورهایی صورت می‌گیرد که دارای دولت مشروع و قانونی و همچنین دارایی خط‌‌ مش سیاسی، اقتصادی و امنیتی معین و مشخص هستند.

او افزوده است این دولت‌ها در موضع‌گیری‌های‌شان روابط دوجانبه و استراتژیک برای‌شان مهم بوده و نمی‌خواهند منافع‌شان در تقابل قدرت‌های بزرگ قرار بگیرد.

فایق نوشته است که افغانستان در سطح بین‌المللی دولت مشروع و قانونی ندارد و در کنار آن، خود دچار بحران اقتصادی و فاجعه بشری نیز است.

سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل تصریح کرده است که در بیست سال اخیر تمام قدرت‌های بزرگ در افغانستان دخیل بودند و حالت کنونی نتیجه‌ی مداخلات بیست سال گذشته است. او تاکید کرده است که هیچ نوع تهدید اقتصادی و نظامی متوجه افغانستان نیست و این کشور چیزی برای از دست دادن نیز ندارد.

آقای فایق بیان کرده است که افزون بر الزامات و تعهدات اصولی به قواعید بین‌الملل، در شرایط کنونی ایجاب می‌کند که از پلتفورم سازمان ملل صرف برای منافع ملی افغانستان یعنی به نفع مردم فقیر این کشور استفاده صورت گیرد: «این فرصت‌ها نباید به هیچ وجه به نفع شخصی، گروهی و سیاسی استفاده گردد».

به‌گفته‌ او، «تهاجم و تجاوز» اتحاد جماهیر شوروی سابق در سال ۱۹۷۹ میلادی آغازگر بدبختی‌های مردم و ملت افغانستان بود که تا امروز مردم این کشور بهای آن‌را می‌پردازند.

فایق نوشته است: «مردم افغانستان طرفدار راه‌حل مسالمت‌آمیز منازعات میان کشورها از طریق مذاکره و گفت‌وگو می‌باشند. توسل به جنگ و استفاده از تهدید و زور مخالف اصول منشور ملل متحد و حقوق بین‌الملل می‌باشد».

این درحالی است که مجمع عمومی سازمان ملل متحد دو روز پیش نشست اضطراری را در مورد اوکراین برگزار کرد و در این نشست با اکثریت قاطع آرا حمله‌ روسیه به اوکراین محکوم شد.

۱۴۱ کشور به‌شمول افغانستان به قطع‌نامه‌ سازمان ملل برای محکومیت حمله‌ روسیه به اوکراین رأی مثبت دادند.

فایق: رأی مثبت افغانستان بر اساس منافع ملی بود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد