فرزندانی-که-از-پدر-افغانی-و-مادر-ایرانی-متولد-شدند،-تابعیت-ایران-دریافت-می-کنند

کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ایران، قانونی را تصویب کرده که بر اساس آن دختران ایرانی که با مردان خارجی ازدواج کردند، فرزندان شان تابعیت ایران را می توانند دریافت نمایند.

به گزارش افغان نیوز: حدود دو میلیون مهاجر افغان در ایران زندگی میکنند، که بیشتر شان ده سال را در آن کشور سپری کرده و با تمام آداب و رسوم آن کشور آشنایی دارند.

در بسیاری موارد، مردان افغان با دختران ایرانی ازدواج کردند و صاحب فرزند شدند، اما در گذشته، فرزندان آنها، افغان محسوب میشد و نمتوانستند به عنوان یک شهروند ایران زندگی کنند.

اما به تازگی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی (پارلمان ایران) طرح قانونی را تصویب کرده که میتوانند این فرزندان به عنوان تبعه ایران زندگی کنند.

کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی یا پارلمان جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد که فرزندان حاصل از ازدواج مادران ایرانی با پدران غیر ایرانی می‌توانند تابعیت ایران را بگیرند. این طرح در دور قبلی پارلمان رد شده بود.

به گزارش ایرنا، بر اساس این مصوبه، فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی برای کسب تابعیت ایرانی دیگر نیاز به سلب تابعیت پیشین خود از طریق پدر را ندارند.

تا حالا اعطای تابعیت از طریق مادر در ایران به رسمیت شناخته نمی‌شود. همین امر باعث سردرگمی و بلاتکلیفی به خصوص کودکانی شده که حاصل ازدواج زنان ایرانی با مردان افغان در ایران هستند.

اکنون نیاز است تا این طرح از سوی مجلس عمومی پارلمان ایران به تصویب برسد و پس از آن شورای نگهبان تصویب خواهد کرد.

فرزندانی که از پدر افغانی و مادر ایرانی متولد شدند، تابعیت ایران دریافت می کنند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد