فساد-در-سیستم-جدید-معارف-هنوز-پابرجاست

تیم تخنیکی از سوی حکومت ۱۰۰۷ مکتب را در سراسر کشور بررسی نموده یافته های آنها در مورد تعمیر، استادان، شاگردان و شمار مکابت وجود فساد در سیستم معارف را نشان میدهد.

به گزارش افغان خبر:محمداشرف غنی رئیس‏ جمهور کشور شام روز گذشته در دیداری با تیمهای تخنیکی وزارتهای معارف و انکشاف دهات، گزارش یافتههای کمیته تخنیکی تیم سروی ۱۰۰۷  مکتب تحت ریاست انستیتوت انکشاف دهات را استماع نمود.

مختار غفارزوی رئیس انستیتوت وزارت انکشاف دهات به نمایندگی از تیم تخنیکی، در مورد یافته‏های خویش در رابطه به سروی ۱۰۰۷ مکتب معلومات داد.

غفارزوی گفت که این سروی به‏منظور معلوم نمودن ارقام و تعداد حقیقی معلمین و کارمندان، مکاتب بدون ساختمان، استادان که معاشات خویش را به وقت معینه دریافت میکنند و شمار حقیقی شاگردان در مکاتب مشخص شده، و همچنان شریک ساختن این معلومات با تهیه کنندهگان پالیسی و شرکا، انجام شده است.

وی افزود: به تعداد ۱۰۲ تن از جمع آوری کنندهگان معلومات مربوط انستیتوت وزارت انکشاف دهات در ۱۱۶ ولسوالی در ۳۴ ولایت، از ۵۰۱۳ مکتب به تعداد ۱۰۰۷ آنرا سروی کرده است.

اولین شاخص این سروی در مورد ارزیابی و تثبیت شمار مکاتب در بانک معلوماتی می باشد. وزارت معارف در مورد ارزیابی و تثبیت تعداد مکاتب گفته بود که از جمله ۱۰۰۷ مکتب، به تعداد ۹۹۱ آن فعال و ۱۶ دیگر آن غیر فعال اند، اما یافتههای سروی نشان میدهد که به تعداد ۹۷۳ مکتب فعال و ۳۴ مکتب غیر فعال میباشند.

مقایسه وزارت معارف و سروی کمیته تخنیکی نشان میدهد که وزارت معارف ۲۶ مکتب غیر فعال را، فعال نشان داده بود. از جمله این مکاتب غیر فعال ۵ مکتب بیشتر از یکسال، ۹ مکتب از یک تا ۱۲ ماه و ۱۲ مکتب از کمتر از یک ماه بدینسو غیر فعال میباشند. همچنان به اساس این سروی، وزارت معارف ۸ مکتب فعال را غیر فعال نشان داده است.

شاخص دوم سروی انجام شده از سوی کمیته تخنیکی در باره تثبیت ارقام مکاتب دارای  ساختمان و مکاتب بدون ساختمان، میباشد. به اساس معلومات وزارت معارف ۶۵۷ مکتب ساختمان دارند و ۲۸۹ مکتب بدون ساختمان می باشند؛ و ساختمان ۱۸ مکتب در حال اعمار میباشد، اما یافتههای کمیته تخنیکی نشان میدهد که ۷۲۰ مکتب ساختمان دارد و ۲۲۱ مکتب ساختمان ندارند و ساختمان ۱۳ مکتب در حال اعمار می‏باشند.

از مقایسه معلومات متذکرۀ وزارت معارف و کمیته تخنیکی معلوم میشود که وزارت معارف ۳۰ مکتب بدون ساختمان را در جمع مکاتب دارای ساختمان شمرده است. همچنان وزارت معارف گفته بود که ۸۹ مکتب ساختمان ندارد، ولی یافتههای سروی نشان میدهد که مکاتب مذکور دارای ساختمان میباشند.

شاخص سوم در مورد تثبیت تعداد کارکنان مکاتب و شمار معلمین و شاگردان حاضر در مکاتب مشخص شده میباشد. به اساس معلومات وزارت معارف و یافتههای سروی، ۳۵۵ مکتب دارای ۵۳۱۴ کارمند میباشند. وزارت در ۱۹۰ مکتب تعداد کارمندان را ۴۸۹۰ نشان داده بود، اما یافته‌های سروی این تعداد را ۴۱۸۳ نشان داده است. همچنان وزارت معارف تعداد کارمندان را در ۳۸۹ مکتب، ۶۵۶۳ تن نشان داده بود، اما به اساس معلومات سروی این تعداد ۷۸۱۱ میباشد. وزارت معارف در ۹۳۴ مکتب تعداد معلمین را ۱۶۸۵۷ تن نشان داده بود که یافتههای سروی این تعداد را ۱۷۳۰۸ تن نشان میدهد.

چهارمین شاخص سروی در باره معاشات و تعداد معلمین می‌باشد. معلومات وزارت معارف و یافته‌های سروی تعداد معلمین را در ۳۱۰ مکتب، ۳۲۸۱ تن نشان میدهد. وزارت معارف در ۲۵۲ مکتب تعداد معلمین را ۴۵۳۲ و سروی این تعداد را ۳۷۵۴ نشان میدهد. وزارت معارف تعداد معلمین را در ۳۷۲ مکتب ۴۹۸۵ و سروی این تعداد را ۶۰۴۴ نشان میدهد. در تمام این ۹۳۴ مکتب وزارت معارف تعداد معلمین را ۱۲۷۹۸ تن نشان میدهد و یافتههای سروی این تعداد را ۱۳۰۷۹ نشان میدهد.

همچنان معلومات وزارت معارف و یافتههای سروی در ۴۱۷ مکتب، تعداد کارمندان را ۱۵۹۲ نشان میدهد. وزارت معارف تعداد کارمندان را در ۲۰۸ مکتب، ۱۴۲۱ و سروی این تعداد ۱۰۲۰ نشان میدهد. وزارت معارف تعداد کارمندان را در ۳۰۹ مکتب ۱۰۴۷ تن و سروی آنرا ۱۶۱۷ نشان میدهد. وزارت معارف در تمام ۹۳۴ مکتب، تعداد کارمندان را ۴۰۵۹ و معلومات سروی آنرا ۴۲۲۹ نشان میدهد.

بر اساس معلومات کمیته تخنیکی ۴۹۰۵ معلم در کمتر از یکماه تاخیر و ۹۷۴۱ معلم یک الی دو ماه تاخیر، ۱۵۸۲ معلم دو الی سه ماه تاخیر، و ۱۴۰۶ معلم پس از سه ماه تاخیر، معاشات خویش را دریافت میکنند.

پنجمین شاخص این سروی در مورد تعداد حقیقی شاگردان مکاتب شامل سروی میباشد. وزارت معارف و معلومات سروی تعداد شاگردان را در ۵۰ مکتب، ۲۴۵۷۲ تن نشان میدهد. وزارت معارف تعداد شاگردان را در ۵۵۶ مکتب، ۳۶۲۷۶۳ تن، ولی سروی همین تعداد را ۳۱۶۸۳۹ نشان میدهد. وزارت معارف تعداد شاگردان را در ۳۳۸ مکتب ۲۳۳۱۳۱ و سروی این تعداد را ۲۵۵۶۵۱ نشان میدهد. وزارت معارف تعداد شاگردان را در تمام این ۹۴۶ مکتب، ۶۲۰۴۶۶ نشان میدهد و بر اساس یافتههای سروی تعداد شاگردان ۵۹۷۰۶۲ میباشند.

داکتر محمد ابراهیم شینواری معین تعلمیات عمومی وزارت معارف از فعالیتهای کمیته تخنیکی تحت رهبری انستیتوت وزارت انکشاف دهات تشکری کرده گفت: ما به همکاری مشترک، مشکلات مکاتب را تشخیص خواهیم نمود.

شینواری افزود: وزارت معارف متعهد است که برای شاگردان مکاتب کشور سهولتهای با کیفیت را فراهم ساخته و در این راستا مشکلات موجود را مرفوع نماید تا کیفیت دروس بهتر و در زمینه معارف تحول مثبت ایجاد گردد.

رئیسجمهور غنی پس از استماع معلومات آنان از کمیته تخنیکی بخاطر انجام سروی مذکور تشکری کرده، گفت: معارف باکیفیت از اولویتهای ما میباشد و در زمستان سال جاری باید مشکلات در عرصه معارف تشخیص و راه حلهای مناسب برای آن جستجو گردد.

رئیسجمهور کشور به مسئولین وزارت معارف هدایت داد که برای ارتقای کیفیت و بهبود معارف یک طرح منظم را ترتیب کرده و با ریاست جمهوری شریک سازد. وی افزود که وزارت معارف باید در عرصه مدیریت معلومات، ظرفیت خود را بلند برده و تمام معلومات خویش را به هدف بهبود و شفافیت با مردم شریک سازد.

رئیسجمهور غنی گفت که حکومت متعهد است که برای نسل جوان کشور سهولت‌های باکیفیت تعلیم را فراهم و کارکردها و پیشرفتها در عرصه معارف را به اسرع وقت با مردم شریک نماید.

محمداشرف غنی تاکید کرد که معاشات معلمین در زمان معین آن تادیه گردد و برای از بین بردن مشکلات در این عرصه، راههای مناسب و اساسی جستجو شود، تا معلمین معاشات خویش را در زمان تعین شده اخذ نمایند.

رئیسجمهور گفت که وزارت معارف به اساس یک پلان واضح در مرحله اول مشکلات اساسی آن وزارت را تشخیص و حل نماید و در مرحله دوم تمام ارقام و معلومات خویش را تثبیت و کیفیت معارف را بلند ببرد.

فساد در سیستم جدید معارف هنوز پابرجاست

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد