فعالیت-هراس-افکنان-در-شمال-افغانستان؛-آسیای-مرکزی-را-تهدید-میکند

آنتویو گوتریش دبیر کل سازمان ملل متحد گفته که اوضاع امنیتی افغانستان شکننده است و فعالیت هراس افکنان در شمال این کشور آسیای مرکزی را تهدید می کند.

به گزارش افغان نیوز:  انتونیو گوتریش در جریان سخنرانی اش در نشست ویژه شورای امنیت ملل متحد که تحت عنوان " ایجاد مشارکت منطقوی در افغانستان و آسیای مرکزی به عنوان یک الگوی تامین امنیت و توسعه"  گفته که شکننده بودن اوضاع امنیتی در افغانستان باعث افزایش فعالیت گروه های هراس افکن شده است.

آقای گوتریش افزود:"حکومت افغانستان در برابر خشونت تندروان، دهشت افگنان و جرایم سازمان یافته بین المللی مبارزه می کند و چنین مبارزه به تمام منطقه و جهان تاثیرگذار بوده است. اما پاسخ به این تهدیدها تنها مسوولیت حکومت افغانستان نیست؛ مبارزه موثر در برابر دهشت افگنی مستلزم همکاری های چندین جانبۀ منطقه می باشد."

آقای گوتریش همچنین تاکید کرد که مشکلات در افغانستان و منطقه زمانی حل خواهد شد که عوامل مشکل زا از بین برود.

دبیر کل سازمان ملل تاکید کرده که برای ایجاد یک جامعه صلح آمیز باید نا برابری و منزوی سازختن دیگران را کنار گذاشته و تبعیض را از بین ببریم.

او همچنان گفت که برای مدیریت مشکلات و رسیدگی به آنا میان افغانستان و کشور های آسیای مرکزی همکاری منطقوی شکل گرفته نگرانی مشترک شان را حل نمایند.

دبیرکل سازمان ملل در این نشست همچنین تاکید کرد که همکاری منطقوی میان افغانستان و کشور های آسیای مرکزی فرصت های را به وجود خواهد آورد تا به نگرانی های مشترک به شمول تمویل مالی گروه های دهشت افگنی، بهبود امنیت سرحدات، مبارزه بر ضد قاچاق انسان و مواد مخدر، رسیدگی شود.

کیرات عمروف، رئیس دوره ای شورای امنیت ملل متحد، نیز در نشست روز جمعه شورای امنیت تایید کرد که فعالیت گروه های دهشت افگن به خصوص داعش در شمال افغانستان افزایش یافته، اما تاکید کرد "اشتباه" خواهد بود که افغانستان را فقط به مثابۀ منبع بی ثباتی تلقی کرد.

آقای عمروف تاکید کرد که رشد اقتصادی، همکاری های منطقوی و همآهنگی بین المللی سه عنصر عمده است که می تواند یک مدل خوب برای صلح در منطقه شود.

قابل ذکر است که دولت افغانستان همواره پاکستان را منبع اصلی تروریزم در منطقه دانسته و تاکید دارد که اگر پاکستان تمویل کننده گروه های تروریستی نباشد، مشکل بی ثباتی و جنگ در افغانستان حل می شود.

فعالیت هراس افکنان در شمال افغانستان؛ آسیای مرکزی را تهدید میکند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد