قانون-دسترسی-به-اطلاعات-در-افغانستان-عملی-نمی‌شود

سازمان عفو بین‌الملل اعلام نموده که افغانستان یک قانون خوب در زمینه‌ی دسترسی به اطلاعات دارد، اما این قانون به درستی عملی نمی‌شود.

به گزارش افغان نیوز: سازمان عفو بین‌الملل دیروز چهار شنبه(16، دلو) با نشر اعلامیه گفت که خبرنگاران افغانستان جزء شجاع‌ترین خبرنگاران در سطح جهان هستند که در شرایط بسیار سخت کار می‌کنند. به نقل از اعلامیه، این خبرنگاران در مواردی نیز در جریان کار با ارعاب، تهدید و خشونت روبه‌رو می‌شوند.

عفو بین‌الملل از دولت افغانستان خواسته است تا محیطی را ایجاد کند که خبرنگاران بتوانند کارشان را در آن محیط آزادانه و بدون ترس انجام دهند.

عمر ورایچ، معاون رییس منطقه‌ای سازمان عفو بین‌الملل در جنوب آسیا گفته است: «دولت نه تنها وظیفه‌ی محافظت از خبرنگاران را دارد، بلکه زمینه‌ی دسترسی به اطلاعات را مطابق با قوانین افغانستان و تعهدات بین‌المللی این کشور در مورد حق آزادی بیان نیز باید فراهم کند

آقای ورایچ همچنان گفته است که افغانستان یک قانون خوب در زمینه‌ی دسترسی به اطلاعات دارد، اما این قانون به درستی عملی نمی‌شود.

به گفته‌ی او، خبرنگاران در افغانستان حق دسترسی به اطلاعاتی را دارند که از سوی نهادهای عمومی در اختیارشان قرار داده می‌شود. او تأکید کرده است: «این حق مردم است که از طریق خبرنگاران اطلاعات را دریافت کنند.»

معاون رییس منطقه‌ای سازمان عفو بین‌الملل در جنوب آسیا در ادامه افزوده است: «دولت باید اطمینان دهد که مردم می‌توانند به تمام اطلاعات لازم برای تحقق حقوق بشری‌شان دسترسی پیدا کنند و مقامات نیز در قبال اجراآت خود با روحیه شفافیت پاسخ‌گو باشند.»

روز گذشته، بیش از ۳۰ رسانه در نامه‌ای از بدترشدن وضعیت دسترسی به اطلاعات انتقاد کرده و ۱۲ اداره‌ی دولتی را از بسته‌ترین ادارات دولتی در عرصه‌ی دسترسی به اطلاعات معرفی کردند.

این درحالی است که ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان روز چهارشنبه (۱۶، دلو) در اعلامیه‌ای نوشت که این نهاد تعهدش را در راستای تطبیق قانون حق دسترسی به اطلاعات، ابراز می‌کند و این اداره نهادهای دولتی را مکلف به پاسخگویی کرده است.

در اعلامیه ارگ آمده است که کارمندان دفتر رسانه‌ای این نهاد مسئولیت دارند تا چگونگی مصاحبه‌های سخنگو و معاونان سخنگو را با رسانه‌ها هماهنگ و تنظیم کنند.

قانون دسترسی به اطلاعات در افغانستان عملی نمی‌شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد