قتل-فرمانده-سپاه-ایران-بر-روند-صلح-افغانستان-تاثیر-منفی-دارد

رییس پیشین مجلس نمایندگان افغانستان، کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده قدس سپاه پاسداران ایران را توسط امریکا به ضرر کشورهای منطقه دانسته و می‌گوید که این رویداد روی پروسه صلح افغانستان نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت.

به گزارش افغان نیوز: عبدالرووف ابراهیمی، رییس پیشین مجلس نمایندگان، امرزو( شنبه، 14 جدی) در حاشیه‌یی مراسم اعلام موجودیت اتحاد شوراهای حزب اسلامی افغانستان در مصاحبه با خبرنگاران گفت: « ایران با افغانستان روابط نزدیک و همچنان اشتراکات فرهنگی و مذهبی دارد و کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده قدس سپاه پاسداران این کشور روی پروسه صلح تاثیر منفی خواهد گذشت».

به باور آقای ابراهمی؛ کشته شدن سلیمانی نه تنها به صلاح و مصلحت کشور افغانستان نیست بلکه به ضرر کشورهای منطقه و جامعه جهانی نیز است و کشورهای منطقه از وقوع چنین حوادث متاثر خواهد شد.

رییس پیشین مجلس نمایندگان گفت که دولت افغانستان با توجه به وضعیتی که دارد، در قاضایای همچون کشته آقای سلیمانی باید بی طرف و مستقل عمل کند و به طرف‌‍‌‌های عامل تنش، توصیه نماید که راه مخاصمه را پیش نگیرند.

همچنان آقای ابراهیمی در مورد به نتیجه رسیدن پروسه صلح افغانستان گفت که طرف‌های درگیر جنگ از راه نظامی در جنگ افغانستان پیروز نخواهد شد و این جنگ بر مردم کشور تحمیل شده است.

رییس پیشین مجلس با بیان اینکه حکومت باید هیأت مذاکره کننده صلح را که همه شمول و مورد قبول همه‌ای مردم افغانستان باشد ایجاد کند، گفت که حکومت، احزاب سیاسی، جامعه مدنی و نهادهای مطرح افغانستان باید در راستای ایجاد اجماع سیاسی و نظر واحد در باره‌ای صلح تلاش کنند و به عنوان یک طرف اصلی پروسه صلح طرح مدون و عملی را تدوین نماید.

او افزود: «طالبان که طرف دیگر پروسه صلح افغانستان است باید از فرصتی که در فضایی جهانی و منطقه‌ای برای صلح افغانستان  به وجود آمده استفاده نمایند و به جنگ چندین ساله‌ای شان نقطه پایان بخشد و از برابر صدای صلح که امروز آجندا و خواست تمامی مردم افغانستان است، انعطاف نشان دهد».

در همین حال، محمد امین وقاد، عضو اتحاد شوراهای حزب اسلامی افغانستان در مورد اینکه تنش‌ها میان امریکا و ایران همچنان کشته شدن فرمانده قدس سپاه پاسداران چه تاثیر روی پروسه صلح افغانستان خواهد داشت گفت: «امریکا و ناتو را کسی در افغانستان دعوت نکرده است بلکه کشیده شدن دامنه جنگ در امریکا و نیویارک باعث شد که امریکا به افغانستان حضور نظامی و سیاسی پیدا کند».

به باور آقای وقاد؛ ادامه جنگ در افغانستان و کشورهای منطقه باعث می‌شود که حضور امریکا در افغانستان دوامدار شود.

آقای وقاد نیز تاکید کرد که طالبان باید به مردم افغانستان و جامعه جهانی اطمینان دهد که پس از به نتیجه رسیدن پروسه صلح، جنگ نمی‌کنند و در صورت که جنگ ادامه پیدا کند،  امریکا نیز حضورش دوامدار خواهد شد.

این درحالی است که قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران صبح دیروز جمعه در یک حمله هوایی توسط امریکا در فرودگاه بغداد کشته شد.

ارگ ریاست‌جمهوری ناوقت شب گذشته (جمعه، ۱۳ جدی) با نشر اعلامیه‌ای گفت که «جمهوری اسلامی افغانستان» با آگاهی از حوادث اخیر در عراق از احتمال افزایش خشونت در منطقه نگران است.

قتل فرمانده سپاه ایران بر روند صلح افغانستان تاثیر منفی دارد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد