قدرت‌طلبی-حکومت-نباید-به-روند-صلح-آسیب-برساند

معاون جمعیت اسلامی افغانستان در چهل و یکمین سالروز تجاوز ارتش شوری سابق می‌گوید که صلح بدون آتش‌بس و تشکیل حکومت موقت تامین نمی‌شود و این پروسه نباید به خاطر قدرت طلبی حکومت آسیب ببیند.

به گزارش افغان نیوز: احمدضیا مسعود، معاون جمعیت اسلامی افغانستان و معاون پیشین ریاست جمهوری امروز( شنبه، ۶ جدی) در مراسم" چهل و یکمین سالروز تجاوز شوری سابق" که از سوی این حزب برگزار شده بود، گفت که مذاکرات صلح قطر بدون فشار پاکستان و امریکا روی طالبان نتیجه بخش نخواهد بود؛ زیرا گروه طالبان به روند مردم سالار باورمند نیست.

آقای مسعود افزود که طالبان مانند احزاب کمونیستی به هیچ نوع حقوق و آزادی‌های سیاسی و مدنی مردم افغانستان احترام قایل نیستند و پالسی این گروه خلق خشونت و رسیدن به قدرت از طریق زور طراحی شده است.

او بیان کرد: " در روند مذاکرات صلح نیاز است که در گام نخست آتش‌بس صورت گیرد و در گام دوم حکومت موقت ایجاد و در گام‌های بعدی زمینه ادغام نیروهای سیاسی و نظامی فراهم و لویه جرگه تعدیل قانون اساسی دایر گردد".

همچنان آقای مسعود گفت: در صورت که صلح تامین نشود و جنگ تداوم پیدا کند، نیاز به ایجاد یک ائتلاف علیه تروریزم است تا این ائتلاف وحدت و اتحاد میان اقوام افغانستان را حفظ و از نیروهای امنیتی پشتبانی نماید؛ زیرا در چند سال حکومت اشرف غنی، وحدت میان اقوام آسیب دیده و شکاف‌ها میان اقوام کشور بیشتر شده است.

او همچنان در مور وظیفه دیگر ائتلاف مورد نظرش گفت که اگر اوضاع از کنترل حکومت بیرون شد، این ائتلاف نگذارد که بی‌نظمی در کشور حاکم شود.

آقای مسعود، احزاب کمونیستی خلق و پرچم را زمینه ساز تجاوز ارتش شوری در افغانستان دانست و تاکید کرد که تجاوز شوری باعث گردید که افغانستان فاقد نیرویی فکری شود؛ چون رهبران این دو حزب، روشن فکران کشور را بی رحمانه به قتل رساندند و شماری از آنان هم کشور را ترک کردند.

محمد اکبری، رهبر حزب حراست اسلامی افغانستان در این مراسم گفت که دهلیز رفتن به صلح آتش‌بس است تا دو طرف در فضایی عاری از خشونت در میز مذاکره نشسته و روی سرنوشت کشور بحث و گفتگو کنند.

آقای اکبری گفت که قانون اساسی در پروسه صلح و مذاکرات نبیاد نفی شود؛ زیرا بدون در نظرداشت قانون اساسی صلح پایدار تامین نخواهد شد.

این درحالی است که ۴۱ سال پیش در ششم جدی سال ۱۳۵۸ ارتش اتحاد جماهیر شوروی سابق وارد افغانستان شد. تجاوز شوروی باعث تلفات انسانی، ویرانی‌ها و مهاجرت‌هایی زیادی در افغانستان شد و مردم افغانستان از پیامد این تجاوز هتوز رنج می‌کشند.

قدرت‌طلبی حکومت نباید به روند صلح آسیب برساند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد