قربانیان-جنگ-جمهوریت-خط-سرخ-ماست

فعالان مدنی، معلولین، خانواده‌های شهدا و قربانیان جنگ طی یک گردهمایی در کابل، خواستار حفظ دست آورد‌های دو دهه اخیر در مذاکرات صلح شده و جمهوریت را خط سرخ شان اعلام کردند.

به گزارش افغان نیوز: مولانا میر آقا ملک زاده، فعال جامعه مدنی، امروز سه‌شنبه( 7، دلو ) در این گردهمایی گفت که صلح واقعی زمانی درافغانستان تامین می‌شود که تمام اقشار مختلف جامعه در پروسه صلح نقش داشته باشند. 
به گفته وی؛ اکنون دیده می‌شود که حقوق خانواده‌های شهدا، معلولین و قربانیان جنگ در این روند ملی نادیده گرفته شده است.

آقای ملک‌زاده  بیان کرد؛ حفظ نظام جمهوریت و دست آورد‌های دو دهه اخیر خط سرخ خانواده‌های شهدا، فعالین مدنی و قربانیان جنگ است و این دست‌آورد‌ها نباید قربانی گفتگو های صلح گردد. وی همچنان، از طرف‌های درگیر جنگ خواست تا روی آتش‌بس دایمی به توافق برسند.

او گفت: در حال حاضر سیاسیون کشور بخاطر منافع شخصی شان پروسه صلح را در انحصار گرفته و به خانواده‌های شهدا و قربانیان جنگ هیچ توجه ندارند.

در همین حال، محمد نصیر وکیل‌زاده، فعال مدنی می‌گوید که صلح منافع ملی، عمومی و تحت مالکیت هر شهروند افغانستان است و این پروسه ملی نباید تحت مالکیت شخص باشد. 

آقای وکیل‌زاده گفت: جریان‌های سیاسی به‌شمول شورای عالی مصالحه باید منافع شخصی شان را کنار بگذارند و موانع اساسی را از سد راه ادامه گفتگو های صلح بردارند و بخاطر حفظ منافع علیا و تامین صلح و ثبات دایمی در کشور  به توافق برسند. 
به گفته او، پروسه صلح نباید به درازا کشیده شود و هیئت گفتگو کننده دو طرف باید بر سر میکانیزم مشخصی به توافق برسند. همچنان نیاز به یک میانجی بی‌طرف نیز احساس می‌شود تا نظریات آنها را نزدیک تر بسازد. 

از سوی هم، محمد بشیر دیره یکی دیگر از فعالان جامعه مدنی می‌گوید که صلح بدون عدالت اجتماعی برای مردم افغانستان قابل قبول نخواهد بود. بنابراین، در ابتدا باید عدالت اجتماعی تحقق یابد تا صلح دایمی و با عزت در کشور حاکم گردد.
به گفته وی؛ تشکیل حکومت موقت برگشت به گذشته و دوره‌های سیاه خواهد بود و مردم افغانستان هیچ گاه به آن دوران برنخواهند گشت. 
بشیر دیره گفت که طالبان در مذاکرات صلح وقت کشی می کنند و هیچ تمایل به صلح ندارند. بنابراین، سازمان ملل و جامعه جهانی باید این روند را تسریع بخشند.

این در حالی است که دور دوم مذاکرات بین الافغانی بیش از دو هفته در دوحه آغاز شده اما تاهنوز دو طرف مذاکره کننده روی یک آتش‌بس دایمی به توافق نرسیده است.

قربانیان جنگ: جمهوریت خط سرخ ماست

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد