قریشی-به-حاکمیت-ارضی-افغانستان-احترام-می‌گذاریم

وزیر امور خارجه پاکستان می گوید که ما از صلح افغانستان حمایت می کنیم و به حاکمیت و تمامیت ارضی افغانستان احترام می‌گذاریم.

به گزارش افغان نیوز: شاه‌محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان امروز شنبه(1، سرطان) در مراسم افتتاحیه «نشست افغانی صلح» در میان جمعی از سیاستگران افغان در شهر موری این کشور، گفت که کشورش به‌شدت متعهد به یک افغانستان صلح‌آمیز، پایدار، متحد، دموکراتیک و مرفه است.

در این نشست گلبدین حکمتیار، عطامحمد نور، کریم خلیلی، محمد محقق و شماری دیگر از سیاسیتمداران افغان شرکت کرده‌اند.

قریشی افزود که پاکستان برای حمایت از صلح، ثبات و رونق بلندمدت افغانستان، اراده جدی دارد. بنابراین با آن‌که از صلح افغانستان حمایت می‌کنیم به حاکمیت و تمامیت ارضی افغانستان احترام می‌گذاریم.

او تصریح کرد: "ما مصمم هستیم که روابط دوجانبه خود را بر اصول عدم دخالت، احترام متقابل و منافع مشترک برقرار سازیم."

وزیر خارجه پاکستان همچنین تاکید کرد که پاکستان افغانستانی را می‌خواهد که رهبری آن توسط مردم انتخاب شده و تمثیل‌کننده آرمان‌های مردم باشد. پیش از این نخست‌وزیر پاکستان نیز چنین اظهاراتی را مطرح کرده‌بود.

آقای قریشی «دشمنان مشترک» دو کشور را به ایجاد فضای بی‌اعتمادی و بی‌حرمتی میان افغانستان و پاکستان متهم کرد و گفت که این فضا بر روابط بین دو کشور تاثیر گذاشته‌است. او افزود که مقصر دانستن یکدیگر در این میان، به‌نفع هیچ کشوری نیست و ضروری است که این «ذهنیت منفی» دور شود.

مسأله افغانستان راه حل نظامی ندارد

وزیر خارجه پاکستان در کنفرانس امروز گفت؛ در حالی که دیگران به راه حل نظامی برای جنگ در افغانستان اعتقاد دارند، پاکستان همیشه فکر می‌کرد که حل و فصل این مسأله از راه مذاکرات سیاسی تنها راه‌حل است.

قریشی گفت که کشورش همچنان به بازسازی و توسعه افغانستان متعهد است و همچنین در تفاهم با جامعه بین‌المللی شرایطی را برای برگشت مهاجرین افغان به افغانستان فراهم کند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که پاکستان متهم به حمایت همه‌جانبه از تروریزم به‌ویژه گروه طالبان در افغانستان است و رهبران افغانستان بارها از اسلام‌‌آباد خواسته‌اند با قطع حمایت از تروریزم، در روند صلح افغانستان، صادقانه همکاری کند.

قریشی: به حاکمیت ارضی افغانستان احترام می‌گذاریم

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد