قطع-نامه-لویه-جرگه،-برنامه-عملی-حکومت-است

لویه جرگه مشورتی صلح در پنجمین روز کاری اش، قطع نامه یی را به رئیس جمهور تسلیم داد که آقای غنی آنرا به عنوان برنامه عمل و نقشه راه حکومت افغانستان عنوان نمود.

به گزارش افغان نیوز: این قطع نامه نتیجه کار پنج روزه لویه جرگه مشورتی صلح است که دیدگاه ها و نظریات اعضای آن در این قطع نامه در مورد روند صلح افغانستان گنجانیده شده است.

رئیس جمهورغنی امروز جمعه 13ثور در محفل اختتامیه لویه جرگه مشورتی صلح با ابراز خرسندی از عملکرد لویه جرگه، گفت که حکومت افغانستان با تمام توان این قطع نامه را عملی میکند و مردم شاهد عملی شدن آن خواهند بود.

آقای غنی گفت که پس از این، لویه جرگه به صورت دیجیتالی ادامه پیدا خواهد کرد و نهاد های همکار دولتی در عرصه صلح، از طریق تماس های تلفنی با اعضای جرگه مشورتی صلح در ارتباط می باشند.

بر اساس گفته های رئیس جمهور، اقدامات اداری برای ادامه جرگه مشورتی به صورت دیجیتالی روی دست است و دولت کار را برای آن آغاز کرده است.

وی علاوه کرد که در این جرگه مرد و زن، پیر و جوان کنار هم جمع شدند و در مورد صلح نقشه راه ارائه کردند که این جز سرمایه ملی افغانستان حساب میشود.

رئیس جمهورگفت:" این جرگه طالبان را به اسلام و انسانیت شان سوگند دادند که به صلح رو بیاورند و من هم به پیشنهاد صلح برای طالبان ایستاده هستم و به طالبان صدا میزنم که بیایند شریک بازسازی و انکشاف افغانستان باشند".

آزادی 175زندانی طالب در آغاز ماه رمضان

رئیس جمهورغنی در این محفل اعلام کرد که برای نشان دادن حسن نیت حکومت افغانستان در عرصه صلح، با آمدن ماه رمضان 175 زندانی طالب را از بند رها میکند. بنابراین نماینده های طالبان بیایند و این آزادی را به عنوان هدیه از دولت افغانستان تسلیم شوند.

آقای غنی تصریح کرد که اگر طالبان حاضر هستند، می توانند کمیسیونی را به کابل بفرستند تا در مورد سرنوشت سایر زندانی های آنها نیز بحث کنیم.

همچنان رئیس جمهورغنی بر اساس پیشنهاد لویه جرگه، ماه رمضان را آتش بس اعلام کرد ولی تاکید نمود که آتش بس یک طرفه معنی ندارد و باید طالبان نیز پاسخ این گفته های ما را بدهند. زیرا صلح نشانه ضعف ما نیست بلکه نشانه قدرت  و توانمندی حکومت افغانستان است.

میتوانیم با پاکستان رابطه دوستی داشته باشیم

رئیس جمهورغنی علاوه بر مسایل داخلی به روابط بین الملل افغانستان نیز اشاره کرد و از شماری کشور های همکار در عرصه صلح و انکشاف افغانستان ابراز امتنان نمود.

آقای غنی بیان داشت:"ما با همه کشور های جهان رابطه دوستانه داریم، این رابطه را با پاکستان نیز داشته میتوانیم، رابطه ترس و تهدید نه، بلکه رابطه دوستی میان دو ملت داشته باشیم".

رئیس جمهور کشور ابراز امیدواری کرد که نام پاکستان در صدر لیست همکاران صلح افغانستان باشد و اطمینان داد که بعدا ازین رشد اقتصادی پاکستان و سایر کشور های منطقه افزایش خواهد یافت.

افغانستان از خیرات خوری خلاص میشود

اشرف غنی گفت که پس از صلح، اولین دست آورد ختم احتیاجی به کشور های خارج است و ما از خیرات خوری خلاص میشویم. بنابراین من به طالبان صدا میزنم که بصورت مشترک روی این دست آورد کار کنیم.

وی افزود که صلح به معنی عقب نشینی نیست و قوای امنیتی ما به صورت کوه اییستاد هستند. صلح باعث سرازیر شدن میلیارد ها دالر به افغاسنتان می شود. پس از صلح ما در مورد وصل  برق رسانی، معادن و سایر مسایل اقتصادی کار می کنیم. بنابراین طرح صلح دست به کار بودن و ختم بیکاری است. پیام ما پس از صلح بزرگ در افغانستان برای پاکستان این است که رشد اقصادی شما بلند میرود و ما با تمام جهان به شمول پاکستان صمیمیت داریم.

قطع نامه لویه جرگه، برنامه عملی حکومت است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد