قوم-گرایی،-مانع-بزرگ-سد-راه-مبارزه-با-فساد

شماری از مسوولان می گویند که قوم گرایی بالای زندگی روز مره مردم به اندازه ای تاثیر ناگواری گذاشته که مبارزه علیه فساد را به مشکل مواجه نموده است.

به گزارش افغان نیوز: مصطفی مستور، وزیر اقتصاد، امروز پنج شنبه(25، اسد)طی یک گردهمایی زیر نام "مبارزه علیه فساد اداری از طریق تطبیق اهداف توسعه پایدار" گفت که اهداف انکشاف پایدار و موارد دیگر در ۱۹۳ کشور در حال تطبیق می باشد.

وی افزود؛ وضعیت کنونی ازدید این اهداف؛ نسبت به ۵۰ سال گذشته سه برابر افزایش یافته است، بنابراین اگر در ۵۰ سال آینده سه برابر شود، جامعه را به مشکل مواجه کرده و سطح فقر بیشتر از ۵۰ درصد می رسد. بیکاری افزایش یافته و ۹ میلیون نفوس که از این جمله ۲ میلیون آن مطلقا بیکار و ۷ ملیون آن در پی کار می باشند، وضعیت را به بحران می کشاند.

آقای مستور می گوید که دلیل اصلی این معضلات، موضوعات تبار و قومگرایی می باشد که بالای زندگی روز مره مردم تاثیر ناگواری گذاشته و مبارزه ما را دربرابر فساد مشکل ساخته است. بخاطر که یکی از موانع کلان سد راه مبارزه با فساد این است که از دزد دفاع می شود.

دلیل دوم این است که برخی از موارد به نظر مردم فساد شمرده نمی شود؛ مانند واسطه در استخدام و مقرری افراد، درحالیکه این موضوع خود یک فساد مخرب می باشد.

مستور تصریح کرد که ما هنوز در مبارزه با فساد ناکام بودیم و تاثیرات این ناکامی بر فقر و نا امنی نیز سایه افگنده است. هنوز هم در اداراتی که بیشترین بودجه را دارا می باشد، فساد به شکل گسترده وجود دارد. بنابراین باید بالای سیستم سازی کارهای جدی صورت گیرد.

آقای مستور گفت؛ فساد یکی از موانع بسیار کلان در مقابل ثبات و حقوق مردم افغانستان می باشد که دموکراسی، امنیت و ثبات را زیر سوال برده است؛ بنابراین مبارزه با فساد ضرورت به یک همکاری مشترک کشورهای همکار و ادارات دارد.

قوم گرایی، مانع بزرگ سد راه مبارزه با فساد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد