لاینز-طالبان-باید-گفتگوهای-صلح-را-از-سرگیرند

نماینده دبیر کل سازمان ملل متحد در افغانستان از طالبان خواست که گفتگوی گسترده‌ای را درباره روند آشتی ملی آغاز کنند.

به گزارش افغان نیوز؛ دیبرا لاینز، نماینده دبیر کل سازمان ملل متحد در افغانستان، روز (چهارشنبه، ۶ دلو) در سخنرانی مجازی خود در شورای امنیت سازمان ملل، گفت که جامعه بین‌المللی از چنین روندی حمایت خواهد کرد، اما این روند باید به طور کامل توسط افغان‌های داخل و خارج از کشور آغاز و شکل بگیرد.

خانم لاینز افزود که دولت همه‌شمول هرگز نباید به‌عنوان یک تقاضای خارجی تلقی شود، بلکه به‌عنوان منبعی طولانی مدت و مورد نیاز برای مشروعیت داخلی در چنین کشوری با تنوع قومی، برای ثبات مداوم کاملاً حیاتی است.

او گفت که در حال حاضر جنگ پایان یافته است اما صلح هنوز تحکیم نشده است.

نماینده سازمان ملل افزود؛ ثبات نسبی کنونی شکننده است و اگر تدابیری اتخاذ نشود که اعتماد و مسئولیت‌پذیری ایجاد کند، ممکن است از بین برود.

او در ادامه بر آموزش دختران تاکید کرده و گفت برخی از کمک کنندگان بین‌المللی خود را آماده پرداختن مشوق‌های مالی به معلمان افغان برای ماه‌های جنوری و فبروری اعلام کرده اند، اما مشوق‌ها منوط به انجام تعهدات طالبان است.

نماینده سازمان علاوه کرده است که یونیسف و وزارت معارف طالبان جلسات فشرده‌ای را در زمینه آمادگی‌های فنی برای باز کردن مکاتب برای همه پسران و دختران افغان در ماه مارچ برگزار می کنند.

او گفته است که یوناما همچنین به ملاقات با مقامات طالبان در مورد بازگشایی دانشگاه‌ها ادامه می‌دهد.

خانم لاینز در ادامه تاکید کرده است که باید اقدامات معنادارتری پشت وعده طالبان برای مهار گروه‌های تروریستی در افغانستان وجود داشته باشد.

او گفته است که از زمان گزارش قبلی او، به نظر می‌رسد طالبان تلاش کرده‌اند که توانایی داعش را برای انجام حملات بزرگ محدود کنند؛ اما هنوز هم حملات در مقیاس کوچک، به‌ویژه علیه اقلیت‌های مذهبی انجام می‌شود.

او افزوده است که وجود گروه‌های تروریستی متعدد در افغانستان همچنان یک نگرانی گسترده بین المللی و به ویژه منطقه‌ای است.

لاینز: طالبان باید گفتگوهای صلح را از سرگیرند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد