لت-و-کوب-جوان-۱۶-ساله-در-ایران،-خشم-افغان-ها-را-برانگیخت

شماری از جوانان و اعضای "روند ملی فصل نوین افغانستان" در برابر سفارت ایران در پیوند به لت و کوب جوان شانزده ساله ای افغانستان در ایران اعتراض نموده و اعلام کردند که دیگر توهین و تحقیر مهاجران افغانی پذیرفتنی نیست.

به گزارش افغان نیوز: این معترضان، امروز یک شنبه( 14، میزان) در برابر سفارت ایران در کابل تجمع کرده اند و از رهبران این کشور خواستند که حقوق انسانی مهاجران افغان را زیر پا نکنند.

معترضان می گویند؛ هبران ایران در شعار شان که می گویند" اسلام مرز نمی شناسد" عمل نکرده و بر عکس، حکومت ایران بارها حقوق انسانی و بشری مهاجران افغان را زیر پا کرده و از مجبوریت آنان سو استفاده کرده و آنان را در جنگ های یمن، سوریه و عراق می فرستند.

داکتر ممتاز، سخنگوی روند ملی فصل نوین افغانستان گفت: توهین و تحقیر جوان افغان در ایران، اولین و آخرین بار نیست، بلکه چنین رفتارهای خشونت آمیز در ایران به یک فرهنگ تبدیل شده است.

آقای ممتاز گفت: از یک سو ایران مهاجران افغان را توهین و تحقیر می کنند و از سوی دیگر سران حکومت افغانستان با ایران معامله دارند و در برابر این توهین و تحقیر سکوت کرده اند. او تاکید کرد که نسل جوان و نوین افغانستان دیگر در برابر توهین و ظلم ایران بالای مهاجران خاموش نخواهند بود.

به گفته آقای ممتاز؛ ایران به نام اخوت اسلامی و فرهنگ و تاریخ مشترک، همواره از مردم افغانستان سو استفاده کرده و حقوق انسانی آنان را آشکارا زیر پا می کنند.

 در همین حال معترضان حکومت افغانستان را متهم به سکوت کرده و می گویند که حکومت ناتوان و دو سره وحدت ملی و وزارت خارجه آن  در پی گیری چنین جنایت های بشری از سوی مسوولان ایران ناتوان بوده و چنین قضایای را از مجرای دیپلماتیک پی گیری نمی کنند.

معترضان از مردم و تاجران افغانستان خواستند که پس از این هیچ نوع تولیدات ایرانی نخردند و به جایی کالاهای ایرانی از تولیدات داخلی استفاده کنند.

این معترضان تصریح نمودند؛ حکومت افغانستان در ایجاد اشتغال زایی ناکام بوده و اگر در این مورد کار صورت می گرفت، امروز مردم افغانستان در ایران مهاجر نمی شدند و مورد توهین و تحقیر قرار نمی گرفتند.

معترضان سران حکومت افغانستان را متهم به معامله گری با مقام های ایرانی کرده و می گویند؛ در صورت که وزارت امور خارجه از راه های دیپلماتیک موضوع لوت و کوب جوان ۱۶ ساله ای افغانی را پی گیری نکند و مسوولان ایران معذرت نخواهند؛ ما به تظاهرات خود ادامه می دهیم و سفارت ایران در کابل را با حضور میلیونی محاصره خواهیم کرد.

این در حالی است که از چند روز بدینسو، ویدیویی لوت و کوب یک جوان ۱۶ سالهای افغانی در بندر عباس ایران از سوی مامورین این کشور، در فضای اجتماعی دست به دست می شود و با واکنش های تند کابران رسانه های اجتماعی در افغانستان مواجه شده است.

لت و کوب جوان ۱۶ ساله در ایران، خشم افغان ها را برانگیخت

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد