لوی-جرگه-مشورتی؛-صلح-را-در-افغانستان-تعریف-میکند-بار-جنگ-به-دوش-مردم-غریب-است

رئیس جمهورغنی میگوید که لوی جرگه مشورتی صلح، چهارچوب و حدود مذاکره با طالبان را تعیین کرده، صلح را تعریف میکند، اما بار جنگ را مردم غریب بر دوش می کشند، نه نخبگان سیاسی افغانستان.

به گزارش افغان نیوز: محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور امروز 9 ثور، لویه جرگۀ مشورتی صلح را رسماً افتتاح کرد.

رئیس جمهور در این مراسم گفت: " لوی جرگه بخاطر تعیین چهارچوب و حدود مذاکره با طالبان و تعریف مشخص از صلح در کشور و چگونگی دستیابی به آن در روشنایی نظریات مردم برگزار شده است".

رئیس جمهور غنی تاکید کرد که بار جنگ را مردم غریب کشور به دوش می کشند، نه نخبه‌گان سیاسی و من در اینجا به  کمپاین نیامده ام و اگر کمپاین می خواستم، اسمش را لویه جرگه نمی‌گذاشتم.

وی افزود که من این عنعنه‌ی بسیار زیبا و مردم پسند را در پای کمپاین انتخاباتی خم نمی سازم  و به بلندی و بزرگی آن احترام می‌گذارم.

آقای غنی علاوه کرد که بهتر است من به حرف 3200 نفر که از سراسر افغانستان جمع شده اند، گوش دهم تا اینکه در انحصار ۱۵ نفر در شعاع شش کیلومتری ارگ زندگی میکنند، باشم و اتصال به صدای مردم نداشته باشم.

شماری از سران سیاسی، از جمله رئیس اجرائی حکومت، به دلیل کمپاینی خواندن، لوی جرگه را تحریم کردند.

رئیس جمهور تصریح کرد:"ما در طی چهار سال گذشته تمام شرایط بین المللی صلح را فراهم کردیم، تمام بهانه ها و موانع را از میان برداشتیم و دیدگاه جهان اسلام را در خصوص صلح افغانستان متحول نمودیم".

رئیس جمهور غنی گفت: من می‌خواهم برنامه مذاکره و صلح، این ملت را از دایره رنج و فقر و بی اتفاقی بیرون سازد. من به دنبال تفاهم لرزان و شکننده نیستم. من  به دنبال این هستم که صلح به حدی استوار و مستحکم باشد که مردم ما و دنیا به استحکام و بنیاد آن باور کنند و باعث سرازیرشدن سرمایه گذاری های هنگفت شود و ما از این وضعیت رقت‌بار، احتیاج به کمک و اعانه خارجی خلاص شویم.

رئیس جمهور تاکید کرد: من طالب را به اسلامیت‌اش و به افغانیت‌اش چلنج می‌دهم که اگر حرف بیگانه در بین نیست از مذاکره با ملت و دولت افغانستان چه باک دارد. آنکه طالب را در گرو ذهنی و قبضۀ استراتیژیک خویش گرفته است کیست، ما حاضریم کمک شان کنیم تا از این اسارت بیرون شوند.

رئیس جمهور تصریح نمود: من به دنبال موافقتنامه های زودگذر و عجولانه نیستم، صلح نه از طالب است و نه از حکومت، بلکه صلح مردم افغانستان است و ما به دوستی اعتقاد داریم، اما اگر کسی از راه دشمنی پیش برود که زیاد رفته اند، نتیجه اش این است که زخم می‌خوریم و نمی میریم.

رئیس جمهور خطاب به اشتراک کنندگان لویه جرگۀ مشورتی گفت: در جریان لویه جرگه، تقاضای من این است که تمرکز بالای ضرورت ملی و صلح بکنید، مسایل ولسوالی ها، ولایات و سایر مسایل تخنیکی در مناطق تان را بعد از لویه جرگه می توانید شخصاً با من و سایر نهادهای دولتی شریک سازید. بعد از ختم لویه جرگه با شما ملاقات های جداگانه خواهم داشت و مشکلات منطقه ای شما را می شنوم.

رئیس جمهور گفت: یکی از وظایف نمایندگان در لویه جرگه این است که صلح را تعریف کنند، آیا طالبان به صلح آماده هستند یا خیر؟ شما این سوالات و خواست های مردم را در رابطه به صلح جهت می‌دهید و توقع مردم این است که شما با همدیگرپذیری و برادری در باره صلح و ثبات بحث نمایید.

 

لوی جرگه مشورتی؛ صلح را در افغانستان تعریف میکند/ بار جنگ به دوش مردم غریب است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد