ما-علیه-حکمتیار؛-جزیره-های-قدرت-تازه-ایجاد-میکنیم

گلبدین حکمتیار با ورود به کابل گفت که باید جزیره های قدرت از بین برده شود و نظام متمرکز مقتدر ایجاد گردد، اما عبدالطیف پدرام رئیس کنگره ملی افغانستان میگوید که حکومت تک قومی جواب گوی افغانستان نیست و باید نظام فدرالی تشکیل شود.

به گزارش افغان نیوز: کنگره ملی افغانستان امروز دوشنبه (18 ثور) در کابل موقف خویش را در قبال ورود حزب اسلامی و حرف های حکمتیار اعلام کرد.

یکی از سخنان حکمتیار در هنگام ورودش به کابل این بود که گفت؛ جزایر قدرت باید برطرف شده و یک نظام متمرکز ایجاد شود.

اما آقای پدرام در این مورد میگوید که هیچگاه جزایر قدرت در افغانستان از بین نخواهد رفت، بلکه ما جزایر بیشتر قدرت را بر اساس مردم سالاری ایجاد خواهیم کرد.

عبدالطیف پدرام رئیس کنگره ملی افغانستان میگوید حکومت تک قومی زور دیگر به پایان رسیده و ما تلاش میکنیم تا حکومت های فدرالی را در سراسر کشور تشکیل دهیم.

او میگوید که حکومت فدرالی نشان گر و بیان کننده فرهنگ، زبان، قوم و مذاهب تمام مردم افغانستان خواهد بود.

وی علاوه کرد که ما در تشکیل نظام فدرالی مصمم هستیم و با ایجاد این نظام هیچ اقلیت افغانستان به تنهایی سلطه کشور را در دست خویش نخواهند داشت.

کنگره ملی افغانستان باور دارد که آمدن حکمتیار به روند صلح هیچ کمکی کرده نمیتواند و بر عکس جنگ ها و درگیری ها در نقاط مختلف کشور در جریان چند روز گذشته و با آمدن گلبدین به کابل تشدید یافته است.

عبدالطیف پدرام میگوید که شماری از سران پشتون از جمله گلبدین حکمتیار برای سرکوب سایر اقوام افغانستان از آن سوی خط دیورند سرباز گیری میکند و به همین دلیل باید این خط به رسمیت شناخته شود.

به باور آقای پدرام آمدن حکمتیار به کابل آغاز گر یک صلح نه بلکه شروع یک جنگ تازه است که از سوی آمریکا رهبری مشود.

آمریکا و حکمیتار همزمان در کابل:

عبدالطیف پدرام رئیس کنگره ملی افغانستان بیان کرد که حزب اسلامی سوگند یاد کرده بود، با وجود بودن آمریکا در افغانستان، وی هیچگاه به کابل نخواهد آمد.

به باور آقای پدرام اما جریان های تازه تحت رهبری آمریکا یجاد شده و همین جریان گلبدین را به روند صلح کشانده است.

وی میگوید که با وجود گفته های تند حکمتیار در گذشته اما اعضای حزب اسلامی در چرخ بال ها در کنار سربازان آمریکایی به سوی کابل آمدند و سوند فراموش آن ها گردید.

آقای پدرام میگوید که در حال حاضر نیروهای آمریکایی در سراسر کابل گشت و گذار دارند و حزب اسلامی نیز تحت رهبری آمریکا وارد کابل گردید.

پدرام بیشتر به این باور است که حکمتیار به دنبال دامن زدن تفرقه های تازه مذهبی و قومی است و شماری از کسانی دیگر نیز فاشیست هستند که در تلاش حکومت تک قومی می باشند.

آقای پدرام ایجاد دولت فدرال را بهترین راه حل برای ختم بحران افغانستان میداند، تا هیچ قومی اقلیت بر اکثریت مردم افغانستان حکم فرمایی نکند.

 

 

 

ما علیه حکمتیار؛ جزیره های قدرت تازه ایجاد میکنیم

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد