متقی-با-دیپلومات‌های-ا-ا-در-ترکیه-دیدار-کرد

سرپرست وزارت خارجه امارت اسلامی در دیدار با دیپلومات‌ها و کارمندان قونسلگری ا.ا در شهر استانبول می‌گوید که شهروندان افغانستان از روی مجبوریت کشور را ترک می‌کنند.

به گزارش افغان نیوز؛ امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه روز گذشته ( یک‌شنبه، 11 سنبله) در دیدار با دیپلومات‌ها و کارمندان قونسلگری ا.ا در شهر استانبول گفته است که شهروندان افغانستان از روی مجبوریت و به دلیل فقر و بیکاری کشور را ترک می‌کنند.

متقی در این دیدار افزوده است که بر ارایه خدمات بهتر و بدون تبعیض به افغان‌های که در ترکیه بودوباش می‌کنند خدمات بهتر ارایه شود.

او در این دیدار همچنان از قنسولگری افغانستان در استانبول، خواستار ارایه خدمات شفاف و رفتار مناسب دیپلومات‌ها با مهاجرین شد و گفت که «خدمت‌نکردن عذاب الاهی» در پی دارد و این قنسولگری باید به طور یک‌سان خدمات ارایه کند.

سرپرست وزارت امور خارجه در این دیدار در مورد بسته شدن سفارتخانه‌های افغانستان در اروپا گفته است که «به سفارتخانه‌ها در اروپا سه سال فرصت داده شده بود تا با مرکز تعامل و از آن اطاعت کنند، اما؛ برخی از آن‌ها همکاری نکردند و در نتیجه، اسناد برخی از سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌ها فاقد اعتبار اعلام شد».

این مقام وزارت خارجه ا.ا خاطر نشان کرده است که حکومت سرپرست در این اواخر در عرصه دیپلماسی و اقتصادی دستاورد بزرگی داشته و در آینده نزدیک پروژه‌های بزرگی در افغانستان افتتاح خواهد شد.

از سوی هم، عزیز الله معارج، کارشناس مسایل سیاسی در گفتگو با آژانس افغان نیوز در مورد سخنان سرپرست امور خارجه ا.ا می‌گوید که مسوولان دولتی باید زمینه کار، تحصیل و معیشت مردم را فراهم بسازد تا شهروندان افغانستان راه مهاجرت را در پیش نگیرند.

آقای معارج افزود: « وقتی دولت از مشکلات مردم باخبر است و می‌گوید که شهروندان افغانستان از روی مجبوریت و به دلیل فقر و بیکاری کشور را ترک می‌کنند. این ناتوانی دولت است و باید مشکلات مردم را حل کنند، اگر نه باید استعفا بدهند.»

با این حال، متقی برای شرکت در نشست وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی به کامرون سفر کرده بود و پس از آن از قنسولگری افغانستان در استانبول بازدید کرد.

سفارت افغانستان در ترکیه و قنسولگری استانبول با امارت اسلامی همکاری دارند.

سه سال از تسلط امارت اسلامی بر افغانستان می‌گذرد و تاکنون هیچ کشوری به طور رسمی حاکمیت ا.ا را به رسمیت نشناخته است.

به تازگی برخی از کشورهای منطقه دیپلومات‌های حکومت سرپرست را به عنوان سرپرست نمایندگی‌های سیاسی و قنسولی افغانستان پذیرفته است.

این در حالی است که بنا بر گزارش‌ها شماری از کشورهای اروپایی از جمله آلمان نیز مایل اند که سفارت‌ها و قنسولگری‌های افغانستان با ا.ا رابطه قنسولی برقرار کنند.

متقی با دیپلومات‌های ا.ا در ترکیه دیدار کرد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد