متقی-خواهان-روابط-مثبت-جهان-با-کابل-شد

سرپرست وزارت خارجه در نشست کابل عنوان کرد که ا.ا خواهان تعامل مثبت با تمام کشور‌های منطقه و جهان در عرصه روابط اقتصادی و سیاسی می‌باشد.

به گزارش افغان نیوز؛ امیرخان متقی سرپرست، وزارت خارجه در آغاز نشست ابتکار همکاری‌های منطقه‌ای که عصر روز گذشته (دوشنبه، ۹ دلو  ) گفت که افغانستان نمی‌خواهد کشورهای همسایه و منطقه دچار ناامنی شود و ا.ا به امنیت کشورهای همسایه و منطقه اهمیت خاصی قایل است.

آقای متقی در این نشست بر روابط و تعاملات خوب با حکومت سرپرست تاکید نموده و افزود که پس از سال‌ها جنگ هم‌اکنون در افغانستان حکومت مستقل و مرکزی بوجود آمده و خواهان روابط تجارتی‌ و سیاسی با کشورهای همسایه و منطقه است.

او این نشست را پر اهمیت دانسته و بیان داشت که استوار بر اهدافی همچون بررسی راه‌های تعامل و همکاری منطقه‌ محور بر اساس منافع مشترک منطقه‌‌ای، ایجاد روایت منطقه‌ محور برای تعامل مثبت و سازنده، تلاش برای اتصال منجر به توسعه اقتصادی‌ منطقه و هم‌صدایی در برچیدن تحریم‌های یک‌جانبه علیه منطقه و به ویژه افغانستان و احترام گذاشتن به شیوه‌های حکومت‌داری هم‌دیگر است.

سرپرست وزارت خارجه در این نشست تاکید کرد که تاریخ نشان‌دهنده آن است که طرح‌های واردشده به افغانستان از سوی کشورها و سازمان‌ها تحت هر نامی نتیجه‌ی معکوس داشته و افغانستان نیازمند حضور نماینده ویژه سازمان ملل در موجودیت یوناما را ندارد.

آقای متقی می‌گوید که کشورهای جهان، نهادها و دولت‌ها به شمول سازمان ملل درد مردم افغانستان را مداوا کرده نتوانسته است و تاکید کرد که حکومت سرپرست آماده هر نوع گفت‌وگو با جهان است.

او در مورد نشست دوحه و سایر نشست‌های که در مورد افغانستان برگزار می‌شود افزود که افغانستان باید در این نشست‌ها حضور داشته باشد و خواسته‌های مردم افغانستان به گوش جهانیان رسانیده شود.

آقای متقی در این نشست می‌گوید که بعداز تسلط دوباره ا.ا در افغانستان کشت کوکنار به کلی از بین رفته و کشور رشد نموده و گام‌های مهمی در بخش‌های توسعه‌ اقتصادی و زیربنایی برداشته شده است.

نشست ابتکار همکاری منطقوی در کابل با حضور نمایندگان کشورهای روسیه، چین، ازبیکستان، تاجیکستان، ترکيه، ایران، پاکستان و چند کشور دیگر برگزار شد.

 

متقی خواهان روابط مثبت جهان با کابل شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد