متقی-رویاروی-کشورها-با-امریکا-مانع-اصلی-است

سرپرست وزارت امورخارجه حکومت سرپرست می‌گوید که بعضی کشورها بخاطر رویاروی با امریکا و متحدانش تاهنوز امارت اسلامی را بطور آشکار به رسمیت نشناخته است.

به گزارش افغان نیوز؛ امیر خان متقی، سرپرست وزارت امورخارجه امروز ( چهارشنبه ، ۱۶ سنبله) در نشست خبری گفت که امارت اسلامی تمامی شرایط به رسمیت شناخته شدن را تکمیل نموده و اکثر کشورها به این خواست امارت اسلامی چراغ سبز نشان داده است.

متقی افزود که بعضی کشورها بطور عادی روابط سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی‌شان را با افغانستان آغاز نموده اما؛ بنابر بعضی ملحوظات و یا ترس از رویاروی با امریکا و متحدانش تاهنوز امارت اسلامی را به گونه آشکار به رسمیت نشناخته است.

او می‌گوید که امارت اسلامی در این زمینه‌ تلاش‌های فراوان نموده و در آینده هم‌چنان این تلاش‌ها بطور مستمر ادامه دارد.

سرپرست وزارت امورخارجه با اشاره به هواپیما‌های بدون سرنشین امریکا در فضای افغانستان گفت که ایالت متحده به حریم هوایی افغانستان تجاوز می‌کند و این خلاف توافق نامه دوحه می‌باشد.

او تاکید کرد: ما از امریکا و دیگر کشورهای جهان می‌خواهیم که به حریم هوایی کشور تجاوز نکند.

او می‌گوید که وزارت امور خارجه در یک سال گذشته توانسته برای بسیاری از موسسات خیریه فرصت‌هایی را فراهم کند تا به طور شفاف و بدون دخالت دولت به فعالیت خود در افغانستان ادامه دهند.

متقی گفت که در یک سال گذشته وزارت امور خارجه توانسته تمام بنادر کشور را بروی تجارت باز کنند و برای تاجران سهولت فراهم کرده‌است.

امیر خان متقی افزود که روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگ با کشورهای جهان تامین گردیده که از این رهگذر، ۲۱ نمایندگی سیاسی و قونسلی و دفاتر سازمان‌های بین المللی در کابل فعالیت شان را از سر گرفته و با ۳۵ نمایندگی سیاسی و قونسلی در خارج از کشور روابط فعال و مستمر تامین شده است.

او با تاکید بر پالیسی اقتصاد محور امارت اسلامی گفت که امارت در نظر دارند تا افغانستان به مرکز وصل اقتصاد میان آسیایی جنوبی و آسیایی مرکزی تبدیل شود.

مسوولان وزارت امورجه می‌گویند که شماری از سفارت‌‌خانه‌های امارت در کشورهای بیرونی فعالیت‌شانرا آغاز کرده است و امارت اسلامی سیاست متوازن را پیش گرفته و با هیچ کشور طرف قرار نخواهد گرفت.

 

آژانس افغان نیوز؛ مهدی انصاری

متقی: رویاروی کشورها با امریکا مانع اصلی است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد