مجاهد-مردم-افغانستان-مصوونیت-مالی-و-فیزیکی-دارند

سخنگوی امارت اسلامی در واکنش به گزارش ریچارد بنت می‌گوید که چنین گزارش‌ها پروپاگند، علیه امارت اسلامی افغانستان است و شهروندان افغانستان دارای مصوونیت مالی، فزیکی و روحی است.

به گزارش افغان نیوز؛ ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی می‌افزاید که نسبت به سال‌های قبل همه مردان و زنان افغان، به مراتب مصوونیت فزیکی، مالی و روحی دارند.

 پنجاه‌وپنجمین نشست سالانه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو سویس برگزار شده است وضعیت حقوق بشری افغانستان آجندای این نشست بوده است.

 ریچاردبنت گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور افغانستان وضعیت حقوق بشر در این کشور ، گزارش خود را ارایه کرده است.

او در گزارش خود به نقض سیستماتیک و گسترده حقوق بشری از جمله، زنان و دختران و اقلیت‌های قومی و مذهبی از سوی ا.ا نام برده است.

 در این‌ گزارش بنت، جنایات علیه زنان و دختران افغان خواسته شده که این جنایات باید در دادگاه‌های بین‌المللی مورد بررسی قرار بگیرد.

در این نشست شماری از نماینده‌گان کشورها و سازمان‌ها به‌شمول امریکا، عفو بین‌الملل و اتحادیه اروپا نیز وضعیت زنان و حقوق بشر را در افغانستان نگران‌کننده توصیف کرده‌ و از ا.ا خواسته‌اند که به صورت فوری اقدام‌های محدودکننده و نقض‌کننده خود را لغو کند.

 در این گزارش، از جامعه جهانی خواسته است که به دلیل نقض سیستماتیک حقوق زنان پرونده‌ای را علیه حکومت کابل در دادگاه لاهه باز کنند.

آقای بنت افزون کرد: «زنان و دختران از زنده‌گی عمومی حذف می‌شوند، مخالفت‌های مسالمت‌آمیز تحمل نمی‌شود، خشونت و تهدید برای کنترل و القای ترس در جامعه استفاده می‌شود. اعدام‌ها در ملأ عام و استفاده از تنبیه بدنی توسط طالبان، جریان دارد و گزارش‌های موثق از قتل‌های غیرقانونی، ناپدید شدن و شکنجه مخالفان رژیم، که با تبعیض و به حاشیه رانده‌شدن روبه‌رو هستند، وجود دارد، مانند جوامع به حاشیه رانده شده هزاره‌ها.»

دادگاه عالی ا.ا پس از تأیید حکم هبت‌الله آخوندزاده، رهبر ا.ا دو تن را  در میدان ورزشی روستای علی‌بابا ولایت غزنی اعدام کرده است.
این دادگاه، با نشر اعلامیه‌ای افراد متهم را سیدجمال ولد سیدمحمود، باشنده‌ ولسوالی سید‌آباد ولایت میدان وردک و گل‌خان ولد شاه ولی، باشنده‌ ولسوالی اندر ولایت غزنی نام برده است.

در ادامه واکنش‌ها به اجرای حکم قصاص در افغانستان، وزارت خارجه امریکا از اجرای حکم قصاص در ملاء عام از سوی امارت اسلامی انتقاد می‌کند.

متیو میلر سخنگوی این وزارت اجرای حکم قصاص در ملا عام را خشونت خوانده است.

آقای میلر افزود: «ما اعدام در ملاء عام را محکوم می‌کنیم. این نشانه دیگری از خشونتی است که حکومت افغانستان به مردم خود نشان می‌دهد.»

با این حال، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه‌ امریکا در نشست توانمندسازی اقتصادی زنان افغانستان که چندی قبل در امریکا افتتاح شد، گفته است:« طالبان با احکام خود، آزادی‌های اساسی و حقوق بشری زنان را نقض کرده‌اند».

او همچنین گفته است محدودیت‌های حکومت سرپرست، موجب از بین رفتن ظرفیت‌های افغانستان است و اگر زنان و دختران قادر به یادگیری و کارکردن باشند کل کشور از آن بهره‌مند خواهد شد.

ذبیح‌الله مجاهد، در واکنش به اظهارات اخیر انتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا می‌گوید که امریکا باید متوجه مسوولیت‌های خود در قبال قتل عام مردم غزه باشد.

آقای مجاهد، افزود که این امریکا با حمایت از جنایات اسراییل در غزه، چهره واقعی خود را به جهانیان نمایان کرده است.

مجاهد می‌گوید:« امریکا نه حقوق بشر می‌شناسد و نه حقوق اطفال را، آن‌ها به کشتار اطفال و زنان فلسطین با اسراییل کمک می‌کنند».

این در حالی است که طی سال جاری دیدبان حقوق بشر، از شورای امنیت سازمان ملل خواسته بود که سوءاستفاده کنندگان را زیر نظر داشته باشد.

هدر بار، مسوول بخش زنان دیدبان حقوق بشر سازمان ملل در این مورد گفته بود: «وضعیت در افغانستان در حال حاضر جدی‌ترین بحران حقوق زنان در جهان است» وی افزوده است که ارزیابی مستقل می‌تواند یک واکنش بین‌المللی موثرتر به این وضعیت وخیم را راهنمایی کند اما؛ برای انجام این کار، باید به زنان و دختران و سایر بازماندگان نقض حقوق اولویت داده شود.

بار تاکید کرده است: «هدف ارزیابی مستقل باید تغییر فوری واکنش جامعه بین‌المللی به وضعیت افغانستان باشد که تاکنون ناسازگار، ناکارآمد و به اندازه کافی بر حقوق بشر تمرکز نکرده است».

این در حالی است که قطعنامه شورای امنیت در ماه مارچ ۲۰۲۳ از سازمان ملل خواست تا ۱۷ نوامبر یک ارزیابی واحد و مستقل را با توصیه‌های آینده‌نگر برای رویکرد منسجم انجام دهد و به شورای امنیت ارایه کند.

از زمان سلطه ا.ا بر افغانستان شماری از کشور‌ها حکومت کابل را همواره به ناتوانی جلوگیری از گروهای تروریستی، نقض حقوق زنان و دختران در این کشورمتهم می‌کنند، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی ا.ا در واکنش دیگری به اظهارات سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفته است که افغانستان دارایی حاکمیت واحد است، امنیت سرتاسری در این کشور حاکم است و هیچ گروهی هراس افگن در کشور اجازه فعالیت را ندارد.
سخنگوی ا.ا می‌گوید که مقام‌های ا.ا بارها به کشورهای منطقه از جمله روسیه تاکید کرده‌اند که افغانستان کشوری نیست که از خاک آن بر علیه کشورهای دیگر تهدیدی باشد.
مجاهد می‌گوید که اظهارات کشورهای منطقه در باره افغانستان بر اساس اسناد و اطلاعات جعلی است او از کشورهای منطقه می‌خواهد در این زمینه با درایت بیشتر عمل کنند و بر اساس واقعیت‌های عینی این کشور ابراز نظر کنند.
وزیر دفاع روسیه گفته بود که وضعیت در منطقه همچنان پیچیده است و بزرگترین تهدید را از خاک بر علیه کشور‌های منطقه دانسته است.
 سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه گفته است که طی سال گذشته، تعداد شبه‌نظامیان داعش 15 درصد افزایش یافته است. 
 سرگئی شویگو گفت: هدف اصلی آنها گسترش ایدئولوژی رادیکال و انجام فعالیت های خرابکارانه در مرزهای جنوبی CSTO است.

 وی افزوده است که افزایش نزدیک به 20 درصد تولید مواد مخدر و در نتیجه قاچاق مواد مخدر از طریق جمهوری‌های آسیای مرکزی پیش بینی می‌شود.

آژانس افغان نیوز- رحمت کریمی

 

مجاهد: مردم افغانستان مصوونیت مالی و فیزیکی دارند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد