مجاهد-نباید-بهانه‌جویی-از-سوی-جامعه-جهانی-صورت-گیرد

مقام‌های امارت اسلامی در واکنش به گزارش اخیر نهادهای سازمان ملل متحد می‌گوید که به رسمیت شناختن حکومت‌ها اصول خاص خود را دارد و نباید در زمینه به رسمیت شناختن امارت اسلامی بهانه‌جوی ازسوی جامعه جهانی صورت بگیرد.

به گزارش افغان نیوز؛ ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی ا.ا امروز ( شنبه، ۲۸ دلو) در واکنش به گزارش مشترک نهادهای سازمان ملل متحد در رادیو تلویزیون ملی گفته است که به رسمیت‌شناختن یک کشور بربنیاد قانون صورت می‌گیرد، نه بر اساس نظرسنجی با مردم.

آقای مجاهد افزوده است که نهادها و سازمان‌های بین‌المللی در پی توطئه و بهانه‌جویی‌ها در خصوص روابط دیپلماتیک افغانستان با کشورها هستند که این عمل نتیجه‌ در پی نخواهد داشت.

او بیان داشت که به رسمیت شناختن حکومت‌ها اصول خاص خود را دارد و نباید در زمینه به رسمیت شناختن ا.ا بهانه‌جویی از سوی جامعه جهانی صورت بگیرد.

سخنگوی ا.ا در واکنش به گزارش تازه دفتر معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) مبنی بر این که ۷۰ درصد زنان در افغانستان از آزار و اذیت می‌ترسند گفته است که یوناما و سازمان‌های بین‌المللی بار دیگر به زنان افغان تشویش ایجاد کرده و در این زمینه بزرگ نمایی می‌کنند.

 او تاکید کرد که حقوق زنان در کشور محفوظ است و نباید سازمان ملل، برخورد غیر اصولی با افغانستان داشته باشد.

آقای مجاهد در زمینه‌ای بازداشت دختران گفته که به جز از روزهای نخست بازداشت دختران در کابل و ولایت‌های کشورتاکنون هیچ دختری بازداشت نشده و دخترانی که بازداشت شده بودند به هیچ مکان نامعلومی انتقال داده نشده و مستقیم به حوزه‌های امنیتی منتقل و سپس از سوی مسوولان امر به معروف و نهی از منکر توصیه و سپس با تضمین خانواده‌های شان آزاد شده‌اند.

در گزارش مشترک نهادهای سازمان ملل متحد از جمله یوناما، اداره زنان سازمان ملل و سازمان بین‌المللی مهاجرت در یک گزارش مشترک دیدگاه زنان افغان را درباره به‌رسمیت شناخته شدن امارت اسلامی گردآوری کرده‌اند.

در این گزارش که با ۷۴۵ زن در سراسر کشور گفتگو شده، ۶۷ درصد زنان گفته ‌اند که به ‌رسمیت شناختن ا.ا تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر زندگی زنان در افغانستان خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، ۳۲ درصد پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که امارت اسلامی باید پس از لغو همه محدودیت‌ها در برابر زنان به ‌رسمیت شناخته شود، ۲۵ درصد زنان بر لغو برخی محدودیت‌های ویژه تاکید کرده و ۲۸ درصد دیگر گفته‌ اند که به ‌رسمیت شناخته شدن ا.ا تحت هیچ شرایطی نباید اتفاق بیفتد.

اما؛ کارشناسان و آگاهان سیاسی با توجه به شرایط کنونی افغانستان نظرات مختلفی در زمینه به رسمیت‌شناختن ا.ا دارند.

ویس ناصری، آگاه مسایل سیاسی می‌گوید که در دوونیم سال گذشته امنیت نسبی در افغانستان به وجود آمده اما؛ رعایت نشدن مسایل حقوق بشری و منشور سازمان ملل از سوی ا.ا یک امر جدی است که مانع  به رسمیت شناختن حکومت سرپرست افغانستان است.

آقای ناصری افزود که باید حکومت سرپرست افغانستان به خواسته‌های جامعه جهانی احترام گذشته و به تشکیل حکومت همه شمول، رعایت مسایل حقوق بشری، بازگشایی دروازه‌های مکاتب و دانشگاه‌ها بروی دختران تلاش نمایند.

گزارش مشترک نهادهای سازمان ملل متحد در حالی منتشر شده است که قرار است فردا یک‌شنبه (۲۹ دلو) نشستی به میزبانی دبیرکل سازمان ملل متحد درباره افغانستان با حضور نمایند‌گان ویژه کشورها برای افغانستان، فعالان جامعه مدنی، زنان و مقام‌های حکومت سرپرست افغانستان در دوحه برگزار شود.

مجاهد: نباید بهانه‌جویی از سوی جامعه جهانی صورت گیرد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد