مجاهد-نگران-حذف-از-فهرست-متحدان-ناتو-نیستیم

زبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی می‌گوید که نگران حذف از فهرست متحدان اصلی خارج از ناتوی امریکا نیستیم.

به گزارش افغان نیوز؛ سخنگوی امارت اسلامی در امروز (پنج‌شنبه، 16 سرطان) در توییتی نوشت که این عنوان برای افغانستان «منفعتی» نداشته است.

آقای مجاهد گفت:« در 20سال گذشته شهروندان افغانستان از همین ناحیه متضرر شده‌اند و کدام خاطره‌ خوبی از آن ندارند».

او در ادامه نوشت که این گروه در بخش‌های دیپلماتیک و تجارتی خواهان روابط خوب، مثبت و قابل اعتماد با کشورها است.

رییس‌جمهور امریکا در یک نامه‌ای از کنگره این کشور خواسته که افغانستان را از فهرست «متحد اصلی خارج از ناتو» حذف کند.

طبق قانون ایالات متحده، متحدین خارجی عمده امریکا می‌توانند از منافع مشخص در بخش‌های تجارت دفاعی و همکاری امنیتی سود ببرند. این موقف به کشورهای متحد امتیازات اقتصادی و نظامی را نیز فراهم می‌کند، اما هیچ‌گونه تعهد امنیتی را در قبال ندارد.

کشورهای متحد امریکا واجد شرایط دسترسی به قروض اکمالاتی و مادی شده و منحیث یک موقعیت برای ذخایر احتیاط جنگی امریکا استفاده می‌شوند.

ایالات متحده با لغو موقف افغانستان، پس از این ۱۸ متحد عمده غیرناتو خواهد داشت که شامل ارجنتاین، استرالیا، بحرین، برازیل، کلمبیا، مصر، اسراییل، جاپان، اردن، کویت، مراکش، نیوزیلند، پاکستان، فیلیپین، قطر، کوریای جنوبی، تایلند و تونس می‌شود.

ایالات متحده با ساقط کردن دولت امارت اسلامی در سال ۲۰۰۱ میلادی، پس از حدود ۲۰ سال جنگ در افغانستان که در آن ۲۴۶۱ نظامی امریکایی کشته و بیش از ۲۰ هزار نظامی دیگر زخمی شدند، سال گذشته از کشور خارج شد و قدرت را بار دیگر به آنان واگذار کرد.

افغانستان به‌‌عنوان متحد اصلی خارج از ناتوی امریکا، می‌توانست برای آموزش نیروهای نظامی، خرید یا اجاره سلاح و تجهیزات نظامی، از ناتو و به‌ویژه از ایالات متحده کمک بخواهد.

مجاهد: نگران حذف از فهرست متحدان ناتو نیستیم

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد