مجاهد-گزارش-یوناما-در-مورد-افغانستان-پروپاگندا-است

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی می‌گوید که گزارش هیات معاونت سازمان ملل (یوناما) درباره‌ی وضعیت حقوق بشر افغانستان بی اساس و« پروپاگندا» است.

به گزارش افغان نیوز؛ یوناما در این گزارش که روز (چهارشنبه، ۲۹ سرطان) منتشر شد، به قتل‌های فراقانونی و بازداشت‌های خودسرانه‌ی نیروهای امارت اسلامی پرداخته است.

ذبیح‌الله مجاهد در واکنش به گزارش یوناما در توییتی نوشته است که به «هیچ‌گونه گرفتاری‌ها و کشتن‌های خودسرانه» اجازه داده نمی‌شود.

او می‌گوید که اگر کسی مرتکب قتل ‌و گرفتاری خودسرانه شود، مجرم پنداشته می‌شود و با برخورد شرعی مواجه خواهد شد.

معاونت سازمان ملل در گزارش خود گفته که با وجود کاهش کلی و قابل توجه خشونت در افغانستان، از اواسط آگست ۲۰۲۱ تا اواسط جون ۲۰۲۲، ۷۰۰ غیرنظامی کشته و یک هزار و ۴۰۶ نفر زخمی شده‌اند. طبق این گزارش، مسوولیت اکثریت تلفاتِ غیرنظامیان در این مدت، به شاخه خراسان گروه داعش نسبت داده شده است.

یوناما دست‌کم ۱۶۰ مورد قتل مقامات دولتی و امنیتی سابق توسط امارت اسلامی را نیز ثبت کرده است. همچنین ۱۷۸ بازداشت خودسرانه، ۲۳ مورد بازداشت بدون ارتباط و ۵۶ مورد شکنجه و بدرفتاری هم علیه مقامات و نظامیان پیشین ثبت شده است.

این نهاد حقوقی در گزارش خود، ۱۸ مورد قتل غیرقانونی ، ۵۴ موردشکنجه و بدرفتاری و ۱۱۳ مورد بازداشت خودسرانه‌ی «اعضای جبهه مقاومت» را نیز ثبت کرده است.

طبق این گزارش ۲۱۷ مورد مجازات‌های ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز توسط طالبان پس از ۱۵ آگست انجام شده است.

در این گزارش آمده که امارت اسلامی با سرکوب اعتراضات و محدود کردن آزادی رسانه‌ها، از جمله با دستگیریِ خودسرانه‌ی روزنامه‌نگاران، معترضان و فعالان جامعه مدنی، مخالفت‌ها علیه خود را محدود کرده‌اند.

سازمان ملل گفته که حقوق آزادی اجتماعات مسالمت‌آمیز، آزادی بیان و آزادی عقیده نه تنها آزادی‌های اساسی هستند، بلکه برای توسعه و پیشرفت یک ملت ضروری هستند.

در گزارش هیات معونت سازمان ملل متحد، ۱۷۳ مورد نقض حقوق بشرِ روزنامه‌نگار و کارمند رسانه‌ها نیز ثبت شده که ۱۶۳ مورد از آن‌ها به طالبان نسبت داده شده است. از این میان، ۱۲۲ مورد بازداشت خودسرانه، ۵۸ مورد بدرفتاری، ۳۳ مورد تهدید و ارعاب و ۱۲ مورد بازداشت بدون ارتباط بوده است.

مجاهد: گزارش یوناما در مورد افغانستان پروپاگندا است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد