محاکمه‌-غیابی-مسوولان-رسانه‌ها-غیر-قانونی-است

فدراسیون خبرنگاران و نهادهای رسانه‌ای افغانستان در پیوند به اظهارات رییس نظارت بر رسانه‌های وزارت اطلاعات و فرهنگ گفته است که محاکمه‌ غیابی مسوولان رسانه‌ها غیرشرعی و غیر قانونی است.

به گزارش افغان نیوز؛ عبدالحق حماد؛ رییس نظارت بر رسانه‌های وزارت اطلاعات و فرهنگ رسانه‌هایی را که از بیرون فعالیت دارند، متهم به «تخریب نظام» کرده و گفته است که این رسانه‌ها محاکمه و حکم آن‌ها به‌زودی ابلاغ می‌شود.

حماد گفته است: «درباره‌ این رسانه‌ها تصمیم گرفته شده، موضوع تا محکمه رسیده و امید است که در چند روز آینده محکمه در مورد شان فیصله کند و آن فیصله ابلاغ خواهد شد».

فدراسیون خبرنگاران و نهادهای رسانه‌ای افغانستان اما؛ گفته است که محکمه‌ غیابی در اسلام «فقط در تضییع حق جایز است» و در هیچ حالت دیگر محکمه‌ غیابی جواز ندارد.

این فدراسیون، گفته است که قوانین بین‌المللی حقوق بشری نیز محکمه‌ غیابی را فقط در تضییع حقوق به رسمیت می‌شناسد.

به‌باور فدراسیون خبرنگاران و نهادهای رسانه‌ای افغانستان، هر نوع اقدام امارت اسلامی در این زمینه غیرشرعی و غیرقانونی است، زیرا «در این‌جا تضییع حق مصداق روشن ندارد».

این فدراسیون گفته که تمامی قوانین افغانستان به‌جز قوانین نظام کمونیستی، محکمه‌ غیابی را در موارد ضایع‌شدن حق مصداق‌پذیر دانسته و سوءاستفاده‌ سیاسی از این امر را غیرقانونی شمرده است.

فدراسیون خبرنگاران در عین حال گفته است که در حال حاضر هیچ قانونی در افغانستان قابل اجرا نیست و امارت اسلامی فقه حنفی را اصل رفتار‌های حقوقی خود می‌پندارند.

به‌گفته‌ این فدراسیون، فقه حنفی نیز در مورد محاکم غیابی اصل تضییع حق را به رسمیت می‌شناسد.

فدراسیون خبرنگاران و نهادهای رسانه‌‍‌ای افغانستان از سازمان ملل متحد و کشورهای جهان خواسته است که جلو اقدامات «خشونت‌بار» امارت اسلامی را بگیرند و نگذارند حقوق جامعه رسانه‌ای افغانستان ضایع شود.

این در حالی است که براساس یافته‌های مرکز خبرنگاران افغانستان، در یک‌و نیم سال گذشته بیش از نیمی از مجموع ۶۰۰ رسانه‌ صوتی، چاپی، تصویری و آنلاین، به‌دلیل وضع محدودیت‌ها مسدود شده‌اند.

 

 

محاکمه‌ غیابی مسوولان رسانه‌ها غیر قانونی است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد