محب-طالبان-برای-پاکستان-و-استخراج-طلا-می-جنگند

مشارو امنیت ملی در توضیح پلان ۷ ماده‌ای صلح حکومت افغانستان گفت که جنگجویان گروه طالبان ضمن اینکه بدنبال قاچاق و استخراج غیر قانونی طلا می باشند، فرمان‌برداران پاکستان نیز هستند؛ بنابراین، تا اسلام آباد نخواهد، جنگ در افغانستان دوام خواهد یافت.

به گزارش افغان نیوز: محمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان امروز( سه‌شنبه، 7 عقرب) طی یک نشست خبری در کابل که پلان 7 ماده‌ای صلح حکومت را توضیح می‌داد، گفت؛  این پلان به سه بخش تقسیم شده که بخش نخست آن مذاکره با امریکا، پاکستان و طالبان است و بخش دوم آن اجماع منطقه‌ای است که حکومت افغانستان باید با کشورهای منطقه و شرکای بین‌المللی خود به یک نتیجه واحد در مورد صلح این کشور دست یابد.

آقای محب گفت که بخش سوم پلان صلح حکومت مربوط به مسائل داخلی افغانستان به ویژه حکومت داری خوب است. زیرا در بیشتر ولسوالی‌های کشور جنگ طالبان عقیدتی نیست بلکه جنگ قدرت و اقتصاد است که نمونه آن در بدخشان نشان داد که این گروه روی قاچاق و استخراج غیر قانونی طلا می‌جنگد.

آقای محب از عدم پیش شرط حکومت در طرح‌های پیشن صلح برای گفتگو با طالبان یاد کرده و گفت که حکومت پس از گفتگوهای صلح به این نتیجه رسیده است که گروه طالبان یک دست و متحد نیست و اطلاعات نشان می‌دهد که رهبری این گروه بر جنگجویان و فرمانده‌هان خود کنترل ندارد.

مشاور امینت ملی گفت: «شماری از فرمانده‌هان این گروه از جمله ملا ذاکر در جریان گفتگوهای صلح به گروه داعش پیوسته است و  گروه طالبان از مذاکرات صلح امتیاز می‌گرد؛ اما صلح نمی کند».

محب می‌گوید که اکنون حکومت افغانستان برای مذاکره صلح با طالبان این پیش شرط را گذاشته است که باید رهبری طالبان باید نخست ثابت کند که روی فرمانده‌هان و جنگویان خود کنرل دارد و این کار حکومت مانع برای صلح نه بلکه یک فرصت است که گروه طالبان کنترل خود را روی جنگویان و فرماندهان خود ثابت کند.

از سوی هم آقای محب گفت که بخش از پلان صلح حکومت، دریافت تضمین از سوی پاکستان است که باید اطمنیان دهد که این کشور دیگر از گروه‌های طالبان و سایر گروه‌های تروریستی حمایت نمی کند و لانه‌های امن این گروه‌ها را از بین ‌می‌برد. او تاکید کرد: «تا زمانیکه این تضمین از سوی پاکستاد داده نشود گفتگوهای صلح نتیجه نمی‌دهد و به تمام جهانیان به اثبات رسیده است که گروه طالبان فرمان بردار پاکستان است».

به گفته مشاور امنیت ملی افغانستان، بخش دیگر این پلان موافقه‌ی کشورهای منطقه است که باید این کشورها روی موافقه یا قرارداد صلح که با طالبان به دست می‌آید، روی آن توافق داشته باشند و در صورت که کشورهای منطقه در آن موافقه نداشته باشد جنگ در افغانستان پایان نیافته و صلح تامین نمی‌شود.

آقای محب می‌گوید که حکومت افغانستان پلان صلح 7 ماده ای خود را با امریکا، اتحادیه اروپا و برخی کشورهای دیگر شریک ساخته است« امریکا با این پلان مخلاف نیست و اتحادیه اروپا از آن حمایت و استقبال کرده است».

با این همه مشاور امنیت ملی افغانستان گفت که پلان 7 ماده‌ای که حکومت تازه روی آن کار کرده با طرح‌های پیشن صلح تفاوت ندارد، بلکه چکیده از آن است و حکومت برای اجماع داخلی روی این طرح یک جرگه کوچک را نه به بزرگی لوی جرگه، برای تصویب این پلان تشکیل خواهد کرد.

این درحالی است که عمران خان، نخست وزیر پاکستان در دیدار با زلمی خلیلزاد بر کاهش خشونت در افغانستان تاکید کرده و از طرف های درگیر جنگ خواسته است که در این راستا اقدام کنند.

محب: طالبان برای پاکستان و استخراج طلا می جنگند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد