محقق-ترجیح-می‌دهیم-مشکل-افغانستان-از-راه-گفتگو-حل-شود

محمد محقق، عضو «شورای عالی مقاومت ملی افغانستان» گفته‌است که اگر زمینه مذاکرات بین‌الافغانی برای گفتگوی سازنده فراهم شود، طرفدار جنگ و خشونت نیستیم.

به گزارش افغان نیوز؛ آقای محقق این اظهارات را روز (شنبه، ۴ جدی) در دیدار با حسن کاظمی قمی، نماینده رییس جمهوری ایران در امور افغانستان مطرح کرده‌است.

وی گفته‌‌است: «من به نمایندگی از شورای عالی مقاومت ملی افغانستان اطمینان می‌دهم که ما در شرایط فعلی طرفدار جنگ و خشونت نیستیم، اگر یک مذاکره بین الافغانی زمینه اش فراهم شود، حاضر به گفتگوی سازنده برای حل و فصل قضایای کشورمان هستیم.»

نماینده ویژه ایران گفته‌است که تهران طرفدار ثبات و امنیت پایدار در افغانستان است و خواهان حل مسالمت‌آمیز مسئله افغانستان از طریق مذاکرات بین همه طرف‌های سیاسی و قومی افغانستان هستند.

قمی افزوده‌است که ایران با همه جناح‌های سیاسی افغانستان مناسبات دوستانه دارد و علاقه‌مند است که میان همه جوانب میانجی‌گری کند تا صلح و ثبات و یک حکومت همه شمول با مشارکت همه جهت‌ها شکل بگیرد.

نماینده ویژه ایران بیان کرده‌است که «امنیت و ثبات در افغانستان به نفع همه جهان و منطقه می‌باشد.»

محمد محقق، رهبر حزب وحدت مردم افغانستان از دولت ایران بابت ایفای نقش مثبت در قضایای افغانستان و پذیرای طولانی مدت میلیون‌ها مهاجر افغان قدردانی کرده است.

محقق در بخشی دیگر از سخنانش گفته‌است که «زندگی برای مردم افغانستان در سایه نظام یک‌جانبه دشوار شده و به همین دلیل جمعیت وسیعی از مردم کشور ما مهاجر و راهی کشورهای خارج شدند.»

او از ایران خواسته‌‌است که «به دلایل اسلامی و انسانی مشکلات مهاجرین را رفع نمایند.»

این درحالی است که حامد کرزی، رییس جمهور پیشین کشور می‌گوید: تمام گروه‌ها در گذشته مرتکب جنایت شده‌اند، حالا زمان آنست که طالبان به عنوان یک واقعیت پذیرفته شوند و جهان با آنها تعامل کند.

محقق: ترجیح می‌دهیم مشکل افغانستان از راه گفتگو حل شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد