محقق-لشکرکشی-به-سمت-هزاره‌جات،-تفسیر-قومی-دارد

معاون دوم ریاست اجرایی می گوید؛ حمله بر ولسوالى سيدآباد ولايت ميدان وردك و همچنین تلاش برای دستگيرى قوماندان عليپور توجيه پذير نبوده و فقط مي شود اين لشكر كشى را به سمت هزارجات، تبعيضهاى قومى از سوى مقامات كوتاه نظر حكومتى تفسير كرد.

به گزارش افغان نیوز: در پیامی که امروز یک شنبه( ۱۵، میزان) از سوی محمد محقق، معاون دوم ریاست اجرایی به نشر رسیده آمده است که نيروهاى قطعه خاص پوليس و امنيت ملى حكومتى و برخى قطعات ديگر دولتى بالاى قريه اسد آباد از ولسوالى لعل و سرجنگل شبانه حمله نموده و هدف از اين حمله را دستگيرى قوماندان عليپور قوماندان خيزش مردمى در ولايت ميدان وردك عنوان نموده اند، كه متأسفانه طى اين عمل عاقبت نيانديشانه اى حكومت تعدادى بيشتر از بيست نفر مردم ملكى شهيد و زخمى شده اند كه اين حادثه تلخ و ناگوار اينجانب را شديداً اندوهناك و حيرت زده ساخت و نيز مردم مناطق مركزى هزارجات را متأثر نموده، وحدت ملى را آسيب پذير و شكافهاى قومى را بين حكومت و مردم بيشتر نمود.

لازم به تذكر مي دانم كه در طول ١٨ سال گذشته مناطق هزاره نشين مركزى پشتيبان پروسه دولت سازى و ملت سازى بوده و هيج يك از جريانهاى مخالف مسلح دولت در آن ساحات پايگاه نداشته و طالب و داعشى در آنجا وجود ندارد. با توجه به وضعيت ياد شده، حمله شبانه و غافلگيرانه اى قطعات خاص حكومت در آن منطقه توجيه پذير نبوده و فقط مي شود اين لشكر كشى را به سمت هزارجات، در راستاى تحقير و لگد مال كردن مردم مناطق مركزى و اعمال تبعيضهاى قومى از سوى مقامات كوتاه نظر حكومتى تفسير كرد .

اگر داشتن چند ميل سلاح براى فرمانده عليپور جرم پنداشته شود، امروز مردم افغانستان در سراسر كشور به دليل ناتوانى حكومت در امر دفاع از جان، مال و نواميس مردم، از همه اى اقوام، بخاطر حفاظت از خودشان در برابر داعش و ساير گروپهاى مسلح، با امكانات ناچيز خودشان سلاح به دست گرفته اند و در كنار حكومت سنگر به سنگر قربانى مي دهند و از وطن دفاع مي كنند كه حمله بر اين مدافعين وطن سؤالاتى زيادى را در افكار عمومى قرار ذيل ايجاد مينمايد .

(۱) چرا عليه كسانيكه در مقابل دشمن از دولت و خودشان دفاع مي كنند حمله صورت مي گيرد؟

(٢) چرا مشخصاً به منطقه هزارجات بدون اينكه در آنجا كدام اقدام به قتل و ياحمله اى عليه دولت واقع شده باشد لشكر كشى انجام مي شود؟

(٣ ) چرا اينگونه مسايل بر خلاف فيصله شوراى امنيت انجام مي شود، در حاليكه حمله عليه مجاهدين و يا خيزشهاى مردمى در هيج يك از جلسات كابينه و يا شوراى امنيت ملى به تصويب نرسيده است.

اينجانب ضمن محكوم نمودن اين لشكر كشى كوته نظرانه و اقدامات تحريك آميز و غير مسؤلانه از سوى حكومت، با مردم آن مناطق و ولسوالى لعل و سرجنگل؛ خصوصاً خانواده هاى محترم شهداء و مجروحين عميقاً احساس غمشريكى مي نمايم و از خداوند رحمان براى شهداء گرانقدر علوّ درجات، براى مجروحين شفاى عاجل و كامل و براى بازماندگان و بستگان شان اجر عظيم و صبر جميل مسألت دارم.

در پايان از حكومت اكيداً مي خواهم كه عاملين اين جنايت را كه منجر به تشويش عام در بين مناطق مركزى و باعث شهادت و زخمى شدن تعدادى زيادى از مردم بي دفاع ملكى شده اند، از وظيفه شان سبكدوش و غرض محاكمه به نهادهاى عدلى و قضايى معرفى نمايد. در غير آن اينگونه اقدامات نا سنجيده مشكلات زيادى را باعث گرديده موجب تضعيف وحدت ملى خواهد گرديد كه به نفع كشور نخواهد بود.

این درحالی است که محمد اشرف غنی، روز گذشته در ولایت بلخ، از فتوای علما که مشروعیت جنگ طالبان را زیر سوال برد، تشکر کرده افزود؛ حمله بر هر هزاره و شیعه، حمله بر رئیس جمهور است.

محقق: لشکرکشی به سمت هزاره‌جات، تفسیر قومی دارد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد