مدرسه-های-دینی-در-کندز-برای-طالبان-نیرو-تولید-می-کنند

شماری از اعضای شورای ولایتی کندز می گویند که علمای دینی در این ولایت یگانه تمویل کننده و تولید کننده اصلی جنگجویان گروه طالبان در مدرسه های دینی می باشند.

به گزارش افغان نیوز: کریمه صادقی عضو شورای ولایتی کندز، امروز یک شنبه(17، سنبله) در گفتگو با خبرنگار افغان نیوز اظهار داشت که ناامنی ها در این ولایت حدود سه روز قبل به اوج اش رسیده بود و طالبان تا مرکز شهر پیش روی نموده بودند؛ اما توسط نیروهای امنیتی این حملات مهار گردید.

خانم صادقی همچنان علاوه کرد که در حال حاضر وضعیت امنیتی در مرکز شهر کندز و سایر ولسوالی ها تحت کنترل دولت بوده و مردم از این وضعیت رضایت دارند.

وی افزود؛ ولسوالی های ناامن که قبلا تحت محاصره جنگجویان طالب قرار داشت، اکنون امنیت به گونه ای نسبی در این ولایات برقرار است و فعالیت های مسلحانه طالبان با تلاش نیروهای امنیتی کاهش یافته است. اما هنوز هم تهدیدات امنیتی از سوی گروه طالبان در چهار اطراف این ولایت وجود دارد. بنابراین حکومت مرکزی و حکومت محلی با فرستادن نیروی هوایی باید از رویداد های پیش بینی شده، جلوگیری نمایند.

صادقی تاکید می کند که طالبان در مسیر شاهراه کندز ـ خان اباد و کندز ـ بغلان پایگاه بررسی جهت آزار و اذیت مسافرین ایجاد نموده اند و این وضعیت مردم را دچار ترس کرده است. به گفته وی؛ طالبانی که در ولایت کندز دست به فعالیت های مسلحانه علیه مردم و دولت زده بودند، ضمن ساکنین این ولایت از کشورهای چون پاکستان، ایران و ازبکستان نیز آمده بودند.

خانم صادقی با ابرازنگرانی می گوید که در این اواخیر در کنار فعالیت طالبان حضوری داعش در ولسوالی های ازچی و چهار دره این ولایت نیز دیده شده که با کشتن شیعیان در میان باشندگان این مناطق فعالیت می کنند.

به گفته خانم صادقی؛ شاهراه های عمومی که به کندز وصل است، بجز شاهراه های کابل ـ کندز و بغلان ـ کندز به روی مسافرین کاملا بسته است و در هشت جای این دو مسیر نیز ایستگاه بازرسی طالبان وجود دارد و مسافرین را مورد آزار و اذیت قرار می دهند.

در همین حال، زرگل علمی عضو دیگر شوای ولایتی کندز به افغان نیوز گفت: هرچند طالبانی که در روز های گذشته از چهار اطراف این ولایت تا مرکز کندز پیش روی نموده بودند، در نتیجه حملات نیروهای امنیتی عقب زده شدند؛ اما هنوز هم ولسوالی های گل تیپه، داکاش، کلبان، ارچی و قلیجات این ولایت بصورت کامل از سوی طالبان مدیریت می شوند.

وی علاوه می کند که مردم عادی از لحاظ زندگی اجتماعی از این وضعیت راضی اند؛ اما از لحاظ تطبیق قوانین طالبان و مخصوصا کارمندان دولتی با مشکلات دست و پنجه نرم می کنند. زیرا طالبان از مدرسه های دینی به نفع شان استفاده نموده و از میان شاگران نیروی نظامی جذب می کنند.

او می گوید که اکنون شاگردان(طلاب) در چندین مدرسه دینی حضور ندارند، زیرا تمامی آن با تبلیغات منفی زیر نام جهاد، به صوف نیروهای جنگی طالبان پیوسته اند. بنابراین وضعیت نگران کننده بوده و باید مدرسه های دینی مورد توجه دولت قرار گیرند تا طالبان نتوانند از این مدرسه های دینی سو استفاده کنند.

مدرسه های دینی در کندز برای طالبان نیرو تولید می کنند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد